بخصوص الإيجار القديم.. شريف تبارك يعلق بهذا التعليق المثير

قال شريف تبارك، أحد المواطنين المصريين أنه يجب على الدولة أن تلغي قانون الإيجار القديم، وأن تعمل على إرجاع الحق إلى أصحابه، وأنه يكفي إلى هذا الحد، حيث قال تبارك بالنص “المالك تعب وبنى علشان ولاده، وفي الآخر بيشوف بيته اللي تعب في بناه طوبة طوبة يتهدم من عدم الصيانة، وعدم عمل صرف صحي بسبب جشع وطمع المستأجر”.

جاء ذلك خلال أكثر من تعليق كتبه تبارك بنفس الصيغة على منشورات متعددة للصفحة الرسمية لرئاسة مجلس الوزراء المصري على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”.

وأردف تبارك شاكيا من عدم إلغاء الدولة لقانون الإيجار القديم إلى الآن “إن عدم إلغاؤه جعل المستأجر نسي نفسه أنه ساكن أصلاً وافتكر نفسه أنه مالك” على حد وصفه.

بابا الله يرحمه

وأضاف تبارك أن أباه لم يأخذ من المستأجر الذي سكن بصحبة شنطة هدومه على الجاهز أكثر من عشرة جنيهات، مشيراً “اللي حاليا بيوديها المحكمة ومش بناخدها أصلا، هذا ظلم بين، حرام الظلم ده، منهم لله النواب اللي مش عايزين يصدروا القانون علشان منفعتهم”.

المستأجر اللي عندنا غني جداً

ولم يتوقف تبارك عند هذا الحد، بل ذهب إلى وصف حال المستأجر الذي يقطن الوحدة الذي يملكها على ما يبدو هو وأخوته قائلاً “المستأجر اللي عندنا غني جدا، وبيتفسح في دول العالم، وعنده عمارة وبيأجرها إيجارات حديثة، وقاعد عندنا ببلاش وبيوفر فلوسه علشان يشغلها”.

واستطرد تبارك بعد ذلك منتقلاً إلى وصف حالته الأسرية خاتما تعليقه بها “واحنا اللي محتاجين للفلوس، علشان ماما مريضة، وبتصرف أدوية وعلاج، حسبنا الله ونعم الوكيل”.

جدير بالذكر أن تبارك لا يكف عن كتابة هذا التعليق على الصفحة الرسمية لرئاسة مجلس الوزراء المصري على كل منشور.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد

تعليق 1
  1. غير معروف يقول

    #قانون_الايجار_القديم
    عدم الغاء هذا القانون الفاشل جعل المستأجر نسى نفسه انه ساكن اصلا وافتكر نفسه انه مالك يجب على الدولة الغاء هذا القانون فورا ورجوع الحق لاصحابة وكفايه كده وكفايه هرجله واستهتار بالمالك اللى تعب وبنى علشان اولاده وفى الاخر بيشوف بيتة اللى تعب فى بناه طوبه طوبه بيتهد من عدم الصيانة وعدم عمل صرف صحى بسبب جشع وطمع المستأجر اللى سكن بشنطه هدومه على الجاهز وبابا الله يرحمه مااحذ منه مليم زياده عن 10 جنية اللى حاليا بيوديها المحكمة ومش بناخذها اصلا هذا ظلم بين حرام الظلم ده منهم لله النواب اللى مش عايزين يصدروا القانون علشان منفعتهم ربنا على الظالم والمفترى اللى معندهمش ضميررر وعايزين ياخذوا حاجة مش ملكهم ومتعبوش فيها حسبى الله ونعم الوكيل المستاجر اللى عندنا غنى جدااا وبيتفسح فى دول العالم وعنده عماره وماجرها ايجارات حديثه وقاعد عندنا ببلاش وبيوفر فلوسه علشان يشغلها واحنا اللى محتاجين للفلوس علشان ماما مريضه وبتصرف ادويه وعلاج حسبى الله ونعم الوكيل☝