زينة: «كنت بزوغ من المدرسة عشان أتفرج على أحمد زكى وهو بيشرب القهوة»

قامت الفنانة زينة، بالكشف عن كواليس بدايتها الفنية، وأشارت إلى أن أول ظهور لها كان مع الراحل أحمد زكى والمخرج داود عبدالسيد، في الفيلم الشهير “أرض الخوف”.

زينة: «كنت بزوغ من المدرسة عشان أتفرج على أحمد زكى وهو بيشرب القهوة»

وأكدت الفنانة، أثناء استضافتها برنامج “صاحبة السعادة”، والتى تقوم بتقديمة الاعلامية إسعاد يونس، والذى يُذاع من خلال فضائية “dmc”، بأنها في الصغر كانت تُحب الراحل أحمد زكى، لدرجة أنها كانت تقوم بمراقبته يومياً، وهو يقوم بشرب القهوة في أحد الكافيهات القريبة من مدرستها، وعلقت قائلة:ـ “كان عندى 14 سنة، وكنت بحب أشوف الفنان أحمد زكى وهو بيشرب قهوة، وكنت بزوغ من المدرسة علشان أبص عليه وأشارو له”.

زينة

وتابعت الفنانة:ـ “ومن كتر ما عملت كده حفظ وشى، وفى مرة من المرات نادى عليا وقالى إنتى بتزوغى من المدرسة ليه؟، وأنا ساعتها رديت وقلت له بحب أشوفك من بعيد، وهو رد عليا وقالى بس مكنتيش بتسلمى عليا فقلت له مش عاوزة أضايقك.. فرد عليا وقالى إنتى حلوة أوى بس متزوغيش من المدرسة تانى”.

زينة

وأشارت زينة، بأن فرصتها للوقوف أمامه جاءت عن طريق إعلان بأحد الجرائد لفيلم جديد، والفيلم من بطولة أحمد زكى وكانوا عاوزين وجوه جديدة، وعلقت قائلة:ـ “روحت الشركة وقابلت المخرج داود عبدالسيد واتكلمنا عن الأفلام وعالم السينما والشهرة، وحقيقى اندهش من كمية المعلومات اللى عندى، ولكنه رفض إنى اعمل الدور بحجة إن سنى صغير، وساعتها جبت إقرار مزور إن أهلى موافقين، ولكنوا رفض والاستاذ أحمد زكى لما عرف رفض هو كمان، وساعتها إتصدمت”.

أحمد زكى

وأضافت الفنانة:ـ” انهارت ساعتها وقولت هموت نفسى، وإزاى ترفضونى.. إنتوا كده بتأذوا السينما المصرية، وبعد إلحاح شديد وافقوا، ولكنى خدت موقف من أحمد زكى عشان رفضنى، ولكن هو في الآخر صالحنى وقالى تعالى نفطر سوا”.

وأوضحت زينة، بأنها قررت وقتها ترك العمل بالفن بعد هذا الفيلم، ولكن وقت عرضه علمت أُسرتها من خالتها بمشاركتها في الفيلم، والتى كانت تُقيم خارج مصر.

زينة


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد