عامل النظافة في واقعة طرده من محل كشرى التحرير: إدارة المحل أبلغت المقاول اللى بشتغل معاه وهو قلعنى البدلة وفصلنى

أكد عامل النظافة، والمعروف إعلامياً بالمتضرر من مسئول مطعم “كشرى التحرير” بمنطقة الدقى، على أنه فور انتشار فيديو الطرد الذى تعرض له من داخل المحل، فقد قامت إدارة المحل بإبلاغ المقاول الذى يعمل معه، حيث قام هو الآخر بفصله من العمل وعلق:ـ “المقاول اللى أنا شغال معاه طلب منى أقلع البدلة بتاعت الشغل وخدها منى وفصلنى، ولحد دلوقتى انا مش عارف أنا عملت إيه؟.. هو أنا اللى غلطت علشان أتحاسب؟ ولا فيه إيه بالظبط”.

وأشار عامل النظافة أثناء حواره لـ القاهرة 24، بأنه يقوم بكنش الشارع أمام محل الكشرى، وقام بالتوجه إلى المطعم وطلب وجبة من المحل، وبعد أن رأه العاملين بالإدارة أسرع إليه المحاسب وقام بطرده خارج المحل.

عامل النظافة

وعلق العامل قائلاً:ـ “أنا كنت بشترى وجبه بفلوسى ومكنتش بشحت زى ما الناس فاكرة، وكمان صاحب المحل مهنش عليه يراضينى حتى، وكمان اتصل عليا وقالى قابلى تانى يوم الضهر الساعة 12 وأنا جيت على حسب المعاد وهو رفض يقابلنى.. ليه كده هو أنا مش  زى باقى الناس؟”.

عامل النظافة

وجديراً بالذكر، بأن بداية واقعة طرد عامل النظافة من مطعم كشرى التحرير بمنطقة الدقى على يد الكاشير وأحد العاملين بالمحل، حينما رصدت كاميرا القاهرة 24، حيث قِيل له:ـ “إطلع برة وإحنا هنجيبلك الأكل برة” على الرغم من أن العامل دفع ثمن الوجبة، الأمر الذى تسبب في إثارة حالة كبيرة من الغضب على مواقع التواصل الاجتماعى.

عامل النظافة


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد

تعليق 1
  1. غير معروف يقول

    تعليقا على طرد عامل النظافة من محل كشرى في الدقي بحب قول كل التحية والاحترام لعما ل النظافة اينما كانوا يعملون علما انه يوجد لدينا مطعم في مدينة جبلة في سورية يقدم وجبة فطور مجانية لكل عمال النظافة في بلدية مدينة جبلة