فيفي عبده: بشتري كفني كل سنة من السعودية ووصيت ولادي يسيبوني يومين بعد موتي بدون دفن

كشفت الفنانة فيفي عبده في الحوار الذي أجرته مع الإعلامية أسما إبراهيم، من خلال برنامج “حبر سري” المذاع على قناة القاهرة والناس، عن وصيتها لأبنائها فور وفاتها فيما يتعلق بإجراءات الدفن.

وقالت فيفي عبده “قلت لأولادي لو مت سيبوني يومين بره تتأكدوا أني مت فعلا وممكن يكون في غيبوبة سكر وفي قصص كتير متداولة على السوشيال ميديا”، وفي الوقت نفسه أكدت أنها تحب الحياة كثيراً ولكن الجميع سوف يرحل.

وأكدت أنها دائما ما تدعوا الله بطولة العمر والصحة، بقولها “كل يوم أدعي ربنا طول في عمري شوية عشان مشوفتش الدنيا وأنا مبسوطة وأنا قاعدة وبشوف الدنيا وعايزة طولة العمر مع الصحة”.

وتابعت “الصحة تاج على الرؤوس بعد ما مريت بتجربة مرض والمرض بيخوف وغدار، وأهم حاجة ادعي ربنا ياخدني وأنا ماشية على رجلي، لكن بحب الحياة وبحبها لأني مشوفتهاش وأنا طول عمري بجري وأشتغل ومشوفتش حاجة وكنت شقيانة ومشفتش في بلدي حاجات كتير”.

وعن تجهيز مقبرتها قالت أنها تتابع أن تكون دائما في أفضل حال، حيث أنها المكان الذي سوف تستقر فيه، كما كشفت فيفي عبده عن كفنها بقولها “أنا كفني كل سنة بشتريهن والله العظيم بشتريه من السعودية كل سنة وأخليه معايا وبعد كده أتصدق به”.

وعن كتابتها لوصيتها قالت فيفي عبده “لا أنا مش كاتبه وصية ومخلياها على الله، معنديش حاجه وأولادي عندهم قناعة الحمد لله رب العالمين، ورأيي أن اللي يموت ميسبش ولا تعريفة، يصرف لأخر مليم في جيبه”.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد