شهيرة عن الشعراوى: «ممكن يكون له أفكار متزمتة شوية»

تحدثت الفنانة الجميلة شهيرة زوجة الراحل الفنان محمد ياسين، عن رأيها في تقديم السيرة الذاتية للراحل الشيخ محمد متولى الشعراوى في عرض مسرحى على المسرح القومى، وذلك بعد حالة الجدل الكبيرة التى أُثيرت على مواقع التواصل الاجتماعى خلال الفترة الماضية.

شهيرة عن الشعراوى: «ممكن يكون له أفكار متزمتة شوية»

وكشفت الفنانة، أثناء تصريحاتها للقاهرة 24 عن رأيها في تقديم عمل مسرحى للراحل وقالت:ـ “طب وماله.. إيه العيب  في كده؟، وهو الناس بتعترض وخلاص.. كل واحد ودماغة، ولكن الشعراوى ده علامة لن يُعوض.. ممكن يكون له أفكار متزمته شوية، ولكن مش معنى كده إن إحنا ننسى كل العلم اللى عمله ونقضى عليه بسهولة، وبجد كفاية علينا أوى تفسير القرآن الكريم، والنظرة البعيدة للتفسير بين سطور الآيات.. حقيقى مش ممكن يتكرر”.

شهيرة

وتابعت الفنانة شهيرة:ـ “ممكن لو كان عايش في وقتنا مكنش هيغير طريقة تفكيرة في حاجة، وده مش هيمنع إنوا شيخ وعلامة بمعنى الكلمة، وكمان بالنسبة ليا خط أحمر وممنوع أى حد يتكلم عليه، وبجد الراحل محمود ياسين كان بيحبة أوى وبيعشقة، وكان دائم الحرص على مُتابعة تفسير القرآن له، وأنا ومحمود كنا حريصين على مشاهدة برامجه وخطبة”.

الشعراوى

وجديراً بالذكر، بأن الناقد الفنى المعروف طارق الشناوى أثار الكثير من الجدل خلال الفترة القليلة الماضية، بعد أن كشف في تصريحات له مع القاهرة 24 عن تقديم السيرة الذاتية للراحل الشيخ محمد متولى الشعراوى، في عمل مسرحى، وعلق قائلاً:ـ “مش ده وقت تقديم السيرة الذاتية للشعراوى في عمل مسرحى على خشبة المسرح القومى”، وأشار إلى أن تقديم السيرة الذاتية للدكتور مجدى يعقوب أو الدكتور أحمد زويل أفضل بكثير من تقديم سيرة الشيخ، وأكد بأن روحانيات الشعراوى مختلفة كثيراً وأفكاره رجعية ولا تتناسب مع العصر الحالى.

طارق الشناوى

;


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد