نشوى مصطفى عن حياتها قبل العمل بالفن: «عشت أيام صعبة وكنت بقف في طابور بالكلية عشان أخد الكتب بالمجان أو بنصف الثمن»

كشفت الفنانة الجميلة نشوى مصطفى، عن الصعاب التي مرت بها خلال مراحل حياتها، وأشارت بأن والدها كان يعمل سائقاً ويتقاضى أجر بسيط، الأمر الذي تسبب في صعوبة معيشتهم.

نشوى مصطفى تكشف كواليس من حياتها قبل العمل بالفن.

مصدر الصورة: صورة للفنانة نشوى مصطفى مدمجة بواسطة نجوم مصرية

وأكدت الفنانة، خلال تصريحات هاتفية: “أنا عندي 57 سنة، ومريت بظروف صعبة جداً اقتصادياً ومادياً، ووالدي كان يعمل سواق وبيقبض مرتب ضعيف، ومع كده عمري ما شوفت والدتي بتشتكي من قلة المرتب، وكانت بتمشي الدنيا على قدر المُستطاع، وهى اللي كانت بتفصل لينا اللبس اللي بنلبسه، وطبعاً في ناس كتير هتستغرب إني بقول كلام زي ده، ولكن أنا عشت أيام صعبة جداً مش ممكن حد يتخيلها”.

وواصلت: “وأنا صغيرة أبويا كان بيصحى الساعة 5 قبل معاد شغله، وكان بيروح يقف في طابور كبير.. حاجة زي الجمعية عشان ياخد كيلو لحمة في الشهر، والشهر كان بـ 68 جنيه، وبالرغم من الظروف اللي مريت بيها اتعلمت إني أكون شبعانة مهما كانت الظروف، وأنا كنت بقف في طابور كلية التجارة بعين شمس عشان أخد الكتب بالمجان أو بنص التمن، وكمان مكنش عيب إننا ناكل لحمة مرة واحدة في الأسبوع”.

وتحدثت نشوى مصطفى خلال اللقاء، عن بعض النقاط المهمة وعن خطورة السوشيال ميديا، وأنه من الواجب على الأهالي تجاه أولادهم توعيتهم وتنبيههم بصورة كبيرة من سلبياتها، وخصوصاً بعد انتشار كبير لفيديوهات المبالغة في المصاريف، وده زي انت بتصرف كام في اليوم؟.. أنا بصرف 6000 جنيه، وده بيكون الهدف منه إثارة الغضب واليأس بين الشباب”.

وجديراً بالذكر، بأن آخر أعمال الفنانة نشوى مصطفى الفنية، مسلسل الرسوم المُتحركة “قصص الكهف”، وحققت الفنانة الكثير من النجاح، وشاركها البطولة مجموعة كبيرة من النجوم أبرزهم “أحمد ماهر، وسميرة عبدالعزيز، وأحمد سلامة، وعايدة فهمي”، وغيرهم الكثير.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد