ظافر العابدين: فيلم أنف وثلاث عيون قصة جديدة مختلفة عن القديمة

حل الفنان ظافر العابدين وأبطال فيلم “أنف وثلاث عيون”، ضيوفًا على على برنامج “معكم منى الشاذلي”، وتحدث عن الفيلم المأخوذ عن رواية الكاتب الراحل إحسان عبد القدوس.

ظافر عابدين - صورة أرشيفية

ورد الفنان ظافر العابدين، على تساؤل الإعلامية منى الشاذلي بشأن إعادة تجسيد دور نور الشريف ومحمود ياسين وكمال الشناوي، للشخصية التي جسدها خلال أحداث الفيلم، قائلًا: “إعادة تجسيد شخصيات لرموز السينما العربية وتاريخ كبير جدًا، كان مسئولية كبيرة علينا لكن في نفس الوقت حاولنا نبعد تمامًا عن المقارنة معاهم، وقدرنا نعمل اختلاف مع القصة القديمة وعملنا قصة جديدة، وطالما عملنا إعادة إحياء قصة يبقى لازم يكون مختلف عن الفيلم القديم”.

وأضاف ظافر العابدين: “أنا شوفت الفيلم من زمان، ولكن  حاولت أفصل تمامًا عن اللي شوفته في الفيلم وركزت فقط مع الاسكريبت اللي كتبه وائل ورؤية أمير، لأن ده الوضع اللي بنعيشه دلوقتي في مجتمعنا، وشخصية هاشم بتمثل فئة كبيرة جدًا من الناس اللي كانت عايشة في الوقت ده، وده كان مهم جدًا ليا، لأن الرجالة بتتجوز متأخر دلوقتي مقارنة بزمان، بسبب اختلاف الظروف والمشكلات المادية”.

فيلم “أنف وثلاث عيون”، من بطولة ظافر العابدين، وصبا مبارك، وأمينة خليل، وسلمى أبو ضيف، ومن تأليف وائل حمدي، وإخراج أمير رمسيس.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد