دعاء فاروق عن المُساكنة: «إحنا كده ممكن نغير اسم بيوت الدعارة ونخليها بيوت السعادة»

كشفت الإعلامية الجميلة دعاء فاروق، رأيها في فكرة المساكنة بين المرأة والرجل قبل الزواج، وأكدت بأن الأمر زنا ويُقلل كثيراً من حقوق المرأة داخل المجتمع، ويُخالف العادات والتقاليد التى تربى عليها الجميع منذ الصغر.

دعاء فاروق عن المساكنة: «إحنا كده ممكن نغير اسم بيوت الدعارة ونخليها بيوت السعادة»

وقامت الإعلامية، بمشاركة جمهور ومُتابعيها بمقطع فيديو عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “انستجرام”، وكشفت عن رأيها بفكرة المساكنة قبل الزواج، حيث قالت:ـ “ازاي نناقش موضوع المساكنة، وكمان بنجيب الشباب والبنات في بلدنا ونسألهم عن رأيهم، وبنقول ليهم تحبوا تعملوا مساكنة ولا لأ”.

دعاء فاروق

وواصلت دعاء:ـ “وهو ينفع حد يجيب بنته ويسألها تحبي تزني؟.. بجد انتوا ازاي بتناقشوا موضوع الزنا، وحقيقي إحنا ملناش دعوة بـ اتنين عملوا الموضوع ده في بلد لا تتفق أبداً مع ديننا وعاداتنا وتقاليدنا ولا حياتنا”.

وتابعت:ـ “وبعدها بشوية ألاقي بنت بتسأل عن المساكنة، وبتقول لو مش حرام أنا موافقة وهعملها.. ياريت نغير كلمة المساكنة ونسميها زنا.. حضرتك تحبي تعملي كده قبل الزواج؟، وكتير من البنات تقول آه لو مش حرام، وده معناه إننا ممكن نغير اسم بيوت الدعارة ونقول عليها بيوت السعادة، وساعتها ننزل الشارع ونسأل الشباب تحبوا تروحوا بيوت السعادة، وطبعاً كتير منهم هيقولوا آه”.

دعاء فاروق

وجديراً بالذكر، بأن الإعلامية دعاء فاروق قامت مؤخراً بالتعليق على أحداث مسلسل “أزمة منتصف العمر”، بطولة الفنان كريم فهمي، والذى أثار الكثير من الجدل بعد عرض أولى حلقاته، بسبب الجرأة الزائدة للموضوع الذي تناوله العمل.

وأكدت دعاء، من خلال منشور عبر صفحتها الرسمية على “فيس بوك”:ـ “طيب ماشي يا جماعة حد مستني النهاية السودا بمنتصف المستنقع اللي الناس بتابعه، وأنا بالنسبة ليا وبالأصالة عن نفسي خلاص كده جاب النهاية، ولو فاضل 3 حلقات أو حتى 10 الباقي كله شكليات، والمسلسل خلص والستارة السودا نزلت والحمد لله”.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد