“كرمونى قبل ما أموت”.. حسن حسنى فى مهرجان القاهرة السينمائي


كرم مهرجان القاهرة السينمائي في حفل افتتاح دورته الأربعين الفنان حسن حسنى ومنحه جائزة فاتن حمامة عن مجمل أعماله، والذي أقيم بدار الأوبرا المصرية يوم الثلاثاء الماضي.

وأعرب الفنان عن فرحته بذلك التكريم بقوله باكيا : “أنا سعيد جدًا جدًا أنهم لحقوا يكرموني وأنا لسة عايش” وشكر جميع القائمين على المهرجان.

عبر العديد من الفنانين عن فرحتهم بتكريم الفنان القدير على حساباتهم الشخصية على وسائل التواصل الإجتماعي المختلفة، فعلى إنستجرام نشر إدوارد صورة لحسن حسنى معلقا عليها “ألف مبروك التكريم يا عم حسن تستاهل التكريم من زمان ولن أنسي إني تعلمت الكوميديا علي إيدك في بداية مشواري الفني”.
ونشر مصطفى خاطر صورة أخرى وعلق عليها : : “شكر واجب وتحيه وتقدير لمهرجان القاهرة السينمائي لتكريم النجم الكبير حسن حسنى بجد مبسوط قوي بالتكريم ده والله المفروض نكرمه كل يوم علي مجهوده الجبار في مسيرته الفنية والحقيقه الكلام كله ميكفيش في حب عم حسن حسني”.
نشر إيضا رامى أمام صورة بتعليق عليها : “الراجل ده أجيال كتير في الفن عدت عليه، من أواخر السبعينات لحد يومنا هذا، الراجل ده اشتغل مع جميع ممثلين وممثلات مصر بلا استثناء، الراجل ده كان العامل المشترك في جميع أفلام شباب الفنانين من منتصف التسعينات وبرضة لحد وقتنا هذا أنا واحد من اللي كان له الفخر والشرف أني اشتغل معاه في “غبي منه فيه” و”بوحة”، وقد إيه استمتعت في الشغل معاه، لبساطته وخفة دمه وتلقائيته شكرًا مهرجان القاهرة السينيمائي ورئيسه ومديره لتكريمكم النجم الكبير حسن حسني، ربنا يكرمك يا عّم حسن ويديك الصحة والعافية، وتفضل على طول وسطينا وتفرحنا”.

أما على تويتر فعبر محمد إمام: “بحب جداً عم حسن .. كان ليا الشرف اني مثلت معاه كذا مرة .. شكراً على كل المتعة اللي قدمتها .. تستاهل مليون تكريم”.

وغرد أحمد حلمى: مبروك تكريم الأستاذ حسن حسني .. حسن حسني هو السند والضهر القوي لأى فنان بيمثل قدامه استمتاع حقيقي بكل كلمه وجمله بيقولها.. سواء كانت قدام الكاميرا في مشهد أو ورا الكاميرا مع كباية شاي في التصوير ميحلاش شرباها الا معاه.. مبروك“.

ويجدر بالذكر أن حسن حسنى قدم خلال مسيرته الفنية قرابة المئتي عمل ، وآخر أعماله رمضان المضى كانت رحيم


قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.