طارق الشناوي رداً على منتقدي عدم تكريم ريهام عبدالغفور بـ مهرجان “القاهرة للدراما”: «هى تستحق التكريم ولكن ده مش معناه إن منة شلبي ومنى زكي لا يستحقوا التكريم»

قام الناقد الفني المعروف طارق الشناوي، وعضو لجنة التحكيم بمهرجان القاهرة للدراما، بالرد على إنتقادات بعض الفنانين والجماهير، وذلك بسبب عدم تكريم الفنانة الجميلة ريهام عبدالغفور بالمهرجان، الأمر الذي فسره الكثير بأنه غير منطقي بعد سلسلة كبيرة من النجاحات بالعمل الدرامي، خلال الفترة الماضية.

طارق الشناوي يكشف عن سبب عدم تكريم ريهام عبدالغفور بمهرجان "القاهرة للدراما"

وأكد الشناوي، خلال تصريحاته مع القاهرة 24: “تكريم الفنانة ريهام عبدالغفور أمر لا يحتمل الشك، وقطعاً هى تستحق هذا التكريم، وخصوصاً في مجال الدراما التليفزيونية واللي المهرجان قائم عليها، وده بسبب الإنجازات الكبيرة اللي حققتها الفنانة خلال الفترة الماضية، ولكن ده مش معناه إن الفنانات اللي إتكرموا زي منة شلبي ومنى زكي لا يستحقوا هذا التكريم”.

وواصل: “بجد الفنانة ريهام حققت الكثير من النجاح، وقدمت العديد من الأدوار على قدر من الجرأة، ودي حاجة مكنتش متعودة عليها قبل كده، وده زي دورها في مسلسل (أزمة منتصف العمر)، والقضية اللي المسلسل كان بيناقشها كانت عاوزه فنانة بينتزع من أدائها فكرة التحفظ، وحقيقي الشرط المهم ده كان موجود عندها”.

وعن عدم تكريمها خلال المهرجان، رد: “الأكيد إن مفيش تعمد لإقصاء أحد من هذا التكريم، ولو تم وضع معايير للتكريم من البداية، أعتقد بأنها سوف تسهم في أن هذا التكريم لا يُثير الشك والتساؤلات، وفي كل أنحاء العالم لما بيكون في تكريم بيكون في أكتر من صوت، وده علشان الفن بطبعه مش موجود فيه رأي قاطع بصورة نهائية”.

وقام الناقد الفني، بمُناشدة نقابة المهن التمثيلية: “أتمنى من أشرف زكي والنقابة، إنهم يحطوا معايير تخلي الفنان يتكتب بجانب اسمه إنه الوجه الأول له وجه تليفزيوني، ومش وجه سينمائي يعمل بالدراما التليفزيونية، وإن أعماله الدرامية مُتعددة ومُختلفة، ولما يكون الفنان أو الفنانة المُرشحين لهذه الجائزة ليهم إنجازات كبيرة في العمل الدرامي.. أكيد الموضوع ده هيحل مشاكل كتيرة”.

وأنهى الشناوي حديثه: “وفي النهاية وفي كل الأحوال الفنانة ريهام تستحق التكريم، وده علشان هى فنانة ذات قيمة واستطاعت خلال الفترة الماضية إنها تطور من نفسها بتغير الزمن، وكمان إكتسبت جرأة وخبرة كبيرة، ودي حاجات مكنتش موجودة عندنا من زمان”.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد