السيسي: “والله العظيم أنا لو انفع اتباع لاتباع” ونشطون يعرضون البيع على ebay!

في تصريح اثار مشاعر المصريين اليوم بشده، الساخر منها والمتأثر، قال الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم تصريحاً قد يكون لأول مرة ينطق على لسان رئيس دولة، حيث قال :” أنا لو انفع اتباع لاتباع” فيما وصف انه من اغرب التصريحات عن ازمة اقتصادية تمر بها البلاد، وكان ذلك في إطار طرح فكرة عن قيام كل مواطن صباح كل يوم بالتبرع لمصر بمبلغ ١ جنيه من الموبايل، وبحسبه بسيطه فان إجمالي المبلغ سيكون حوالي ٤ مليارات جنيه سنوياً، ثم قال السيسي: “أنا هقول تصريح صعب شوية، والله العظيم انا لو انفع اتباع لاتباع” مما اثار تصقيف الحاضرين أكثر من مره.

السيسي

طرح السيسي على ebay!

طرح السيسي في مزاد علنيوفيما انه وصف بعملية سخرية جديدة غير معروفة المصدر، قام احد الاشخاص ويحمل الاسم المستعار dr_motown بعمل اعلان على موقع المزايدات العالمي ebay لتنفيذ ما صرح به الرئيس، وتعد هذه الخطوه من غرائب الاحداث التي تشهدها مصر، والأغرب أن المزاد وصل حتى هذه اللحظة إلى مبلغ ١٠٠ الف دولار!

أهم ما جاء في خطاب السيسي اليوم

  • عن الأزمة الاتصادية اقترح السيسي تبرع كل مواطن بجنيه يوميا، مما اثار حفيظة رواد المواقع الاجتماعي.
  • عن أزمة سد النهضة أعلن السيسي أن المفاوضات مع الجانب الاثيوبي متعثرة وقال السيسي:”لو سمحتوا اللي يتكلم في موضوع يبفي دارسه.. اللي عاوز يتكلم في حاجة يجيلي وانا اقوله.. قبل ما تتكلم خلِّي بالك من الكلمة اللي بتقولها؛ عشان هتتحاسب عليها من ربنا”.
  • وعن أزمة الدولار وارتفاع سعره الذي وصل إلى ٩ جنيهات قال السيسي:” كانوا عاوزين يضربوا الدولار في مصر ده تخطيط ومعمول، أنا بقول بناء وبقاء.. والإرهاب عاوز يضرب البناء عشان يأثر على البقاء”.
  • وعن أزمة اعتداءات وبلطجة امناء الشرطة ومنها حادث مقتل شاب الدرب الاحمر، قال السيسي:”احنا في معادلة صعبة ازاي احكمها متقعش مني وميحصلش تجاوزات في ناس مظاليم عشان كده بنطلعهم من السجون”.
  • وسخر السيسي من قصة “السجادة الحمراء” حيث قال أنه تم طرح 10 آلاف شقة بتكلفة 16.5 مليار جنيه، “بتاعة السجادة الحمرا” على حد قوله حيث كان ذلك في افتتاح المشروع.
  • السيسي: مشكلة الكهرباء اتحلت في عام واحد فقط، كنتوا بتاكلوا في وزير الكهرباء.. ولما خلصت المشكلة؛ سبتوه.
  • السيسي: “انا عارف مصر زي ما انا شايفكم كلكم قدامي.. وعارف علاجها.. وبقول الكلام لكل اللي بيسمعني متسمعوش كلام حد غيري”.