انهيار جزئي في سد النهضة الإثيوبي وخبراء يحذرون من انهياره بالكامل في أي وقت

قامت مصادر دبلوماسية في دول حوض نهر النيل بالإعلان عن حدوث أمس الإثنين انهيار جزئي في سد النهضة الإثيوبي وذلك نتيجة لتحرك مفاجئ للتربة أسفل السد، وأكدت هذه المصادر أنه بعد أن تم عمل معاينه ميدانية لموقع سد النهضة وجد أنه غير مطابق للمواصفات.

وإحدى المنظمات التي قامت بمعاينة موقع مشروع سد النهضة هي  منظمة الآنهار الدولية “international rivers” وهذه المنظمة مختصة بدراسة الآنهار والسدود وقد أكدت على أن تصميم سد النهضة والطريقة التي يبني بها لا ترتفي إلى بناء سد بهذا الحجم وأن هذا التصميم لا يصلح إلا لبناء سد صغير.

بينما ارتفعت تكلفة سد النهضة إلى سته مليار دولار وقد وقعت دولة أثيوبيا مواصفات حديثة وقامت بار سالها ألي الشركة الإيطالية القائمة بتنفيذ بناء السد “سيلني” لكن لم تقم الشركة بالرد على المواصفات الجديدة إلى الآن، حيث أنه تم اختيار موقع خاطئ لبناء سد مثل هذا وأنه لن يتحمل الفيضانات التي تحدث لنهر النيل بشكل مستمر وانه قابل للانهيار سريعا.


اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني، وهو غير مطلوب للتعليق لكن يوفر لك وسيلة للتنبيه في حال قيام شخص بالرد على تعليقك.

25 تعليقات
  1. اسامة يقول

    استغفروا ربكم تذول المحن والكرب

  2. غير معروف يقول

    يا رب يكون الكلام صحيح

  3. اسامة يقول

    والله انا عندى شك فى الكلام دا ولكن يمكن يكون صحيح ومتنسوش ان الله ذكر مصر فى القرءان 5مرات وفعلا السد دا مبنى على الطمى بتاع النيل يعنى اى تحرك فى التربة دى ممكن يهدد بانهيار اية حاجة مبنية علية وممكن مينهرش كله بأمر الله وربنا قال برضوا فى القرءان الكريم (بينهما برزخ لا يبغيان) صدق الله العظيم

  4. rezk يقول

    ابو لمعه

  5. rezk يقول

    مشكلة المسؤلين فى مصر انهم بيلعبو 3 ورقات يقولك الكلام ببلااش مفيش عليه جمرك وانت مطلوب منك تسمع صوابع كفته صوريخ اسراءيل الرياح تخليها تلف وترجع سد النهضه وقع الفرد يعيش ب2 جنيه ومبارك بيشرب اهو افى القفص امام القاضى ورجل على رجل وكدا يعنى هو ابو لمعه مخلفش ولا ايه

  6. ابو ايمان يقول

    يا جماعة حرام عليكم كفاية اشتخفاف بعقول الناس انتوا فاهمين انه المصريين بهايم و بتضخكوا عليهم بالكلام الاهبل العبيط ده ما تداريش عجز الجهات السيادية العليا بالستخفاف بعقول الناس لنا مش غارف هو انهيار سد النهضة احلام يقظة بتحلموا بيها للهروب من الفشل فى ايقافه و بتغطوا العجز والفشل امام العملاق اثيوبيا بالكلام الاهبل و الا بتهدا الراى العام والا ايه بس

  7. غير معروف يقول

    ان الله قادر على كل شئ

  8. ashraf eissa يقول

    كفاكم استخفاف بعقول الناس ربنا ينتقم من كل من تآمر على البسطاء من هذا الشعب

  9. غير معروف يقول

    الحشيشة كاتت عاليه قوى غير بابنى النوع عشان تعرف تكدب

  10. غير معروف يقول

    لكى الله يا مصر

  11. عبدالله البرعي يقول

    الظاهر علي ساحة اي اقادة تاتي من هنا اوهناك فليس لها اصل بالمرة هل هناك ادوية تهيؤ اي تجعل الانسان منا يري الاحلام في يقظته فتبدوا وكانها حقيقة

  12. غير معروف يقول

    انت رجعت للتمول تانى يابنى

  13. غير معروف يقول

    انت بتحلم ولا بتنيم الناس معقول هما بيبنو معديه خشب ده سد نهضه معنلو دراسات وتجارب متخليش حد يدحك عليك وعلى كلامك يافاشل يافاشل

  14. محمد جابر يقول

    لن ينهار السد بسبب بناءة فى مكان غير مناسب او ان الارض تنهار من اسفلة العالم دى بتشتغل صح هذا ما يتمناة كل مصرى ولكن اضغاث احلام ابداءو بتطهير الترع ومجرى النيل اذا حدث هذا سيمدنا اللة بماء منهمر من السماء او ىنهار سدالنهضة ازاى تروح تجيب فول من غير الكزارونة

  15. محمود عبدالوهاب يقول

    وما تشاءون الا ان يشاء الله رب العالمين

  16. منال سمير يقول

    الله اعلم من صدق هذا او كذبه لكن هو لايعقل لكن انا علي ىقين ان الله على كل ظالم ان كان رؤسائنا تآمروا على الشعب فربنا عليهم وهذا قانون السماء في الارض

  17. علاء عامر يقول

    أفلح إن صدق ……كاتب المقال يبدو عليه انه كان نايم فى العسل …….ولى رأى المثل الجعان بيحلم بسوق العيش ……وعجبى ….والله اتمنى م اعماق قلبى ان يكون كلامك صحيح

  18. happyegyptian يقول

    لقد جانبك الصواب يا وزير الري حسام المغازي استغربت كثيرا عندما ذكرت ان هناك مخزون مائي يكفي مصر لمائة عام قادمه !!!!! كيف تصرح بهذا التصريح ايها الوزير السياسي !!؟ ليتك صمت ولم تعلن عن هذا حتي لو كان الخبر صحيح ! الان ممكن اثيوبيا يقوي شوكتها وتقول ان مصر اصبحت ليست بحاجه الي مياه النيل ومن ثم تتمادي في افعالها !! برجاء تقديم استقالتك ايها الوزير المتفائل لدرجه الهراء والتهريج ثم ان موضوع انهيار جذئي للسد هذا الخبر ليس بصحيح كله هري عاوز تقنعنى ان السد الى بقالهم اكتر من 7 سنين بيدرسوله واخبراء التنفيزيين نصهم صهاينه هايطلعو فيه عيب عشان العالم كله يضحك عليهم وبلزات الشعب المصري بلاش ونبى تريحونا بكلام فارغ متخلوش اعلانات النت تبقى هيا كمان رقص زى التلفزيون والقنوات الفضائيه الى معتش حد بيتفرج عليها الى عشان يضحك ويقول بس الناس العبيطه مفكرنا بهايم والسلام ختام

    1. عبده يقول

      البرشام عامل دماغ عاليه

    2. ssabry . shawan [email protected] يقول

      الكلام اعلاه كلام عاقل وموزون وياريت نبطل احلام مستحيلة تخرب بيتنا فى المستقبل .

  19. غير معروف يقول

    الرجاء من الجميع عمل بلوك للموقع لعدم نشره اخبار صحيحة واستهزائه بعقول الناس

  20. غير معروف يقول

    يخربيت العقول اللى ما بتفهم احلموا واقنعوا نفسكم انكم مش اتختمتم على قفاكم لحد ما تموتوا من العطش دول كلفت مليارات ودراسات وعايزين تطلعوا ده كله غلط عشان تنيموا الحمير والغريبة ان فى بيصدق

  21. لطيف سليم يقول

    لذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء واتبعوا رضوان الله والله ذو فضل عظيم

  22. غير معروف يقول

    كله هري عاوز تقنعنى ان السد الى بقالهم اكتر من 7 سنين بيدرسوله واخبراء التنفيزيين نصهم صهاينه هايطلعو فيه عيب عشان العالم كله يضحك عليهم وبلزات الشعب المصري بلاش ونبى تريحونا بكلام فارغ متخلوش اعلانات النت تبقى هيا كمان رقص زى التلفزيون والقنوات الفضائيه الى معتش حد بيتفرج عليها الى عشان يضحك ويقول بس الناس العبيطه مفكرنا بهايم والسلام ختام