احداث باريس وأخبار فرنسا بالتفاصيل والتغريدة التي اشتعلت مواقع التواصل

“انفجارات باريس paris “ من أكثر ما يشغل المواطنين في كل الدول العربية والأوروبية، والجميع يبحث عن كافة التفاصيل لمعرفة احداث فرنسا الأمس أثناء مشاهدة الجمهور مباراة المانيا وفرنسا الودية.

ولهذا ننشر لكم كل المعلومات عن احداث باريس والتي اظفرت عن مقتل عدد كبير من المواطنين جراء انفجارات الإرهابين في فرنسا عدة مناطق بباريس ويمكنكم مشاهدة اللحظات الأولى من انفجار فرنسا France بالضغط على الرابط التالي: احداث فرنسا اليوم وأخبار تفجيرات باريس بالفيديو.

احداث باريس وأخبار فرنسا اليوم

نستعرض لكم الحقيقة الكاملة عن أخبار فرنسا في احداث باريس اليوم بناءً على تم صياته من قبل النشطاء الفرنسين والعرب في فرنسا على الفيس بوك.

إمبارح بالليل وبدون سابق إنذار دخل اربعة ملثمين مسرح كبير في قلب العاصمة باريس والناس كانت بتتفرج على حفلة موسيقية وقتلوا الشوية اللي جم في طريقهم والباقي قفلوا الابواب عليهم، ومحدش أعلن ايه مطالبهم عشان احتجاز الرهائن دي !
*
المهم الشرطة حاصرت المسرح من بره ثلاث ساعات بدون اي تغيير في الاحداث، لحد ما قرروا يقتحموا المسرح.. وهوب الاربعة الملثمين دول دوروا تقتيل في الناس كلها، وكل الأخبار بتقول أن مفيش حد نجي نهائياً، تم قتل فوق ال 100 شخص، واللي مامتش منهم بالأسلحة، آخر إرهابي عايش من الاربعة حاولت الشرطة تمسكه بس ما قدرتش ففيه ضابط ضرب عليه نار جه في الحزام الناسف اللي كان لابسه فانفجر وقتل اللي كان حواليه (شوفتوا مصداقية الاعلام الفرنسي ” ضابط ضرب عليه نار مش هو اللي فجر نفسه ! ).
*
في نفس ذات الوقت كان الرئيس الفرنسي بيتفرج على ماتش في ستاد فرنسا الدولى قاموا ثلاثة ملثمين تانيين عاملين كذا انفجار قريب جداً من الاستاذ وشكلهم كانوا عايزين يوصلوله بس معرفوش وماتوا كلهم ومعاهم واحد من عناصر الشرطة.
*
شارع ثاني اسمه شارع شارون كان فيه قهوة ومطعم ياباني دخل عليهم ملثمين بالرشاشات وفرتكوا الناس اللي كانت في المطعم وهم 18 شخص مدني عادي.
*
شارع ثاني اسمه البير الناس ماشية في حالها خالص طلع عليهم ملثمين غربلوهم وماتوا في سلام لدرجة أن فيه ست من اللي شافت الحادث قالت انهم ماتوا من الزهول قبل ما يموتوا من طلقات الرشاشات من كتر ما القتلى كانوا مستغربين هم بيتقتلوا ليه؟ والحصيلة هي 14 قتيل.
*
منطقة تانية اسمها جادة فولتير برضه.. ارهابي ضرب النار عالناس ومات واحد بس وفيه مصابين برضه وهو نفسه اتقتل أو انفجر.
*
عربية فورد سودا مرت على شارع لافونتين وضربت اللي كانوا قاعدين بالرشاشات في مطعم بيتزا هناك ومات منهم خمسة.
*
عدد القتلى وصل لفوق ال 150قتيل لحد دلوقتي والعدد في تزايد لان الاصابات خطيرة لدقة التصويب وكفاءة تنفيذ الهجوم من الارهابيين.
*
محدش عرف يمسك حد من الارهابيين دول خالص فيه اللي مات وفيه اللي هرب !
أعلنت فرنسا حالة الطوارئ وعملت حظر تجول ما حصلش من 50 سنة بالضبط، وقفل كل الحدود ونشر الجيش في العاصمة.
******
داعش أعلنت مسئوليتها عن الهجوم وقالت بالنصف ” هذا ثأر لسوريا. هذا 11 سبتمبر فرنسا “.
وابتدت صفحة جديدة مطابقة تماما لاحداث 11 سبتمبر 2011 بس دلوقتي في اوربا.. وانا لله وانا اليه راجعون..

نشرت الإعلامية “لاميس الحديدي” اليوم تغريدة عن أخبار فرنسا واحداث باريس على موقع التواصل الإجتماعي “تويتر” أشعلت الفيس بوك وتويتر وإليكم الصور :-

تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى
تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى
تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى
تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى

ننشر لكم آراء لعدد من رؤساء الدول في أحداث باريس اليوم على موقع نجوم مصرية ويمكنكم قراءة أخبار فرنسا بالدخول من الرابط التالي :آراء الرؤساء في انفجار فرنسا واحداث باريس الأمس.