تقديم الباذنجان على الطريقة المصرية و الجزائرية .. يا تري مين فيهم افضل ؟


الباذنجان من أهم الخضراوات بالنسبة لصحة الإنسان،حيث يصفها الأطباء لمرضى الأنيميا لما يحتويه من حديد، كما يحتوي الباذنجان على عناصر معدنية اخرى مثل البوتاسيوم والنحاس والماغنسيوم والفسفور ايضا , و نظرا لأهمية الباذنجان فيجب أن يتواجد بشكل دائم  و يكون عنصرا هاما على مائدة طعام الأسرة دائما .

تقديم الباذنجان على الطريقة المصرية و الجزائرية .. يا تري مين فيهم افضل ؟

و تتنوع الطرق التي يقدم بها الباذنجان على السفرة المصرية سواء محشي , مسقعة او حتي سلطات مع الطعام .

و النهارده هنشوف طريقتين لتقديم الباذنجان على سفرة الطعام ..

اولا : الطريقة المصرية …

************

سلطة بابا غنوج

ده فيديو لشرح عمل  المسقعة على الطريقة المصرية

ثانيا : الطريقة الجزائرية …

******

باذنجان جزائري

مقادير سلطة الباذنجان الجزائرية:

*******************

عدد 1 باذنجان رومي , عدد 1 طماطم , عدد 1 حبة فلفل رومي اخضر و ممكن تضيفي فلفل الوان كمان , عدد 3 ملاعق كبيرة زيت ذرة او زيتون , معلقه ملح او حسب الرغبة ، ثوم مفروم .

يلا اتفضلوا دي طريقة تحضير سلطة الباذنجان الجزائرية:

نبدأ بشوى الباذنجان الرومي على النار و انا بفضل انك تشويها في الفرن اسرع و اضمن , المهم خلي بالك مع تقليبها على جميع الاتجاهات و هي على النار ، وبعدين نقشرها، و دلوقتي نقطع الفلفل الرومي قطعا صغيرة فى مقلاة عالنار ونضيف اليها الزيت ونقلبه كويس على النار حتى تذبل , ثم نضيف إليها الطماطم المقطعة قطع صغيرة , ونتركها على نار هادئة .

وبعد خلط المزيج جيدا , والحصول على قوام متماسك , نضيف الباذنجان المشوي مع الثوم المفروم والملح والشطة حسب الرغبة ، ونقلبهم دقيقتين على النار , تقدم السلطة ساخنة مع إضافة 3 ملاعق زيت زيتون على وجهها و تزيينها بالبقدونس .

و بعد لما شفنا الطريقتين لعمل سلطة الباذنجان , يا تري مين يكسب الطريقة المصرية و لا الطريقة الجزائرية ؟؟؟

بانتظار رأيكم ….

ولعيونكم نقدم الطريقة الأصلية لعمل ألذ باذنجان مخلل تماما مثل المخلل في المطاعم وعربات الفول ” هنا استخدمت الباذنجان الأسود العروس ”

وهنا استخدمت الباذنجان الأبيض ، وهو العامل الرئيسي في عمل المحشي لكننا في وصفتنا النهارده حنقدمه كطبق مقبلات على مائدة الطعام


قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.