أمثال مصريه شعبيه أمثال الزمن الجميل

يعرف الشعب المصري بخفة دمه عندما يتحدث دائما لابد وأن يدخل في حديثه بعض الأمثال الشعبيه القديمه التي توارثناها من جيل لاخر ومازالت كما هى لا تتأثر بغبار الزمن بل تنتشر وتتسع بين الأجيال عندما يتحدث المصري يقول أن كلامه يدل عليه المثل الفلانى وخصوصا النساء المصريات دائما يقولون (وعلى رأى المثل) أمثال مصر الشعبيه كثيره جدا

أمثال مصريه شعبيه أمثال الزمن الجميل 2 30/10/2014 - 1:18 ص

هناك من المصريين من يحفظ منها عدد كبير يأخذ من كبار السن وأنت تعطيها لأولادك وهكذا تنطلق الأمثال وتنتشر بين الأجيال سنقدم لكم عدد من أمثال مصر أمثال الزمن الجميل عن الرزق وعن الكسل والطبع وغيرها من الصفات الغير مستحبه

* أخد ابن عمي واتنشر عليه بكمي وآخد ابن خالي واتنشر عليه بشالي

* أدي الباب وآدى الباب والرزق على الرحمن

* ابنك ما يبقاش ابنك الا لما تجيبه من فوق كراسى قلبك

* ابنى في ملكك وملك غيرك لأ واحكم بطبعك وطبع غيرك لأ وربي ابن ابنك وابن بنتك لأ والميه تنزل في الواطي والعإلى لأ

* أبويا نهاني وقإلى على الكسل بطال، اعمل بخمسة وحاسب البطال

* اترك الهم ينساك وان افتكرته ضناك

* اتعلم الكرم من البخيل

* اجرى يا ابن آدم جرى الوحوش غير نصيبك يا ابن أدم لم تحوش

* اتحمل همك وهم غيرك تموت وانت واقف على حيلك

* اخته في الخمارة وعامل أمارة

* احنا كده يا ستات عينا فيه كخ عليه

* الأخ أخ مراته والخايبة تحلف بحياته

* إذا كان عندك السمن قنطار لا تقلى للعدس ولا البصار

* اربط البغل جنب الحمار أن ما تعلم شهيقه يتعلم نهيقه

* اصعب من رمى الحجر من تحت لفوق ظريف المعاني يعاشر قليل الذوق

* اصطلحت المقشة ويا البلاعة والاتنين بقوا جماعة

* أكبر منك بيوم يعرف عنك بسنة

* أكل العيش يحب الخفية

* البسى خف واقلعى خف لما يبقاش في الدنيا ولا خف

* اللى بنى مصر كان في الأصل حلوانى

* اللى بيته من ازاز ما يرميش الناس بالطوب

* اللى حماتها تحبها الشمس تطلع لها

* اللى عاجبه شاريها ما حد مثيلها

* اللى ما تعلموش أمه وأبوه تعلمه الأيام والليالي

* اللى ما يبلع ريق على ريق ما يخلى صاحب ولا رفيق

* اللى معاه قرش ومحيره يجيب حمام ويطيره

* اللى منك منك ويحمل همك

* اللى يترك داره ينقل مقداره

* اللى يدوق الحرام ياكل ما يشبعش

* ان حبوك موتوك وان كرهوك موتوك

* ان طال الليل على قد ما طال لابد من طلوع الفجر

* ان عمل صوابعه مسرحية وقتيلة ما في حمد ولا جميلة

* ان كان البيت للعمامة روح طريق السلامة وإن كان البيت للدفة خش واتدفا

* ان كان جارك في خير افرح له وان ما جالكش منه يكفيك شره

* ان كتر عليك الشغل فرقه على الأيام

* ان لبست خيشة أنا عيشة

* أوقية لحم ولا فدان في الكروش

* ايش يضر السحاب من نباح الكلاب

* الباب اللى يجيلك منه الريح سده واستريح

* بركة يا جامع جت منك وما جتش منى

* بطينه ولا غسيل البرك

أمثال مصريه شعبيه أمثال الزمن الجميل 1 30/10/2014 - 1:18 ص