بعد موافقة البرلمان المصري.. تعرف على نسب زيادة المعاشات بكل أشكالها.. وتعرف كم سكتون حجم زيادة معاشك

زيادة المعاشات تم أقرارها من البرلمان المصري مؤخراً وأحالتها بشكل رسمي للتنفيذ لمجلس الوزراء لدخولها حيز تنفيذ هذه الزيادة على جميع المعاشات بجميع أشكالها سواء كانت عسكرية أو اجتماعية أو تكافلية بداية شهر يوليو القادم.

زيادة المعاشات

زيادة المعاشات

مقالات اخرى للكاتب:

تعرف على قصة وزير الدفاع صاحب أهم إنجاز لمصر..وكان مصدر أزعاج للسادات.. ومات وحيداً بعد ضربه في شقته في عهد مبارك

تقارير بريطانية تنشر للمرة الثانية بعد 30 عام تأكد حقيقة في حياة مبارك ظل يخفيها عن الجميع طوال فترة حكمه لمصر

وجاءت زيادة المعاشات بكافة أنواعها بعد أن طالب الكثير من المواطنين المصرين الحكومة المصرية برئاسة المهندس شريف اسماعيل رئيس الوزراء بـ زيادة المعاشات خلال الموازنة العامة الجديدة حيث جاءت هذة النداءات بسبب الزيادة الكبيرة في أسعار جميع السلع في مختلف الاسواق المصرية، وكانت شكوي الكثير من المواطنين أن رواتبهم والمعاشات الخاصة بهم لم تعد تكفيهم بعد زيادة الأسعار بهذا الشكل الكبير.

وفي هذا الصدد كشفت الدكتورة غادة والي  وزيرة التضامن الاجتماعي، عن صرف زيادة المعاشات يوم 1 يوليو من الشهر القادم وذلك عقب موافقة مجلس النواب على علاوة أصحاب المعاشات بنسبة 15% بحد أدنى 150 جنيها، وبحد أقصي 551 جنيها، وأوضحت وزيرة التضامن الاجتماعي غادة والي أن عدد من يستفيد من هذه الزيادة 9.4 مليون صاحب معاش ومستحق.

وأضافت الدكتورة غادة والي أن بهذه الزيادة سيكون المبلغ النهائي الذي تتحمله خزينة الحكومة المصرية بعد صرف العلاوة بـ٢١.٣ مليار جنيه، كما أضافت وزيرة التضامن الاجتماعى في بيان أن هذه الخطوة جاءت من أجل تحسين الظروف المعيشية الخاصة بكل المواطنين بعد الزيادة الكبيرة في الأسعار والتي شهدها السوق المصري بعد ارتفاع سعر الدولار الأمريكي.

زيادة المعاشات


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد

8 تعليقات
  1. غير معروف يقول

    لوجه الله يجب اعادة النظر فى معاش بعض اصحاب المعاشات خاصة معاش العجز الطبى اذ ان صاحب المعاش غالبا صغير سن ويعول اسرة غالبا يكون معظمها فى مراحل الدراسة وهى نقطة بتعدى على الكثيرين ولا يقوى على الحصول على اى زيادة لدخله الا فى حالة واحدة وهى يتسول ويشتغل شحات فهل يمكن ان ينظر له بعين الرحمة ؟!

  2. غير معروف يقول

    مفروض الكل يزيد مبلغ واحد لان المعاش الصغير تعبان والزيادة ولا كانها مش اللي معاشة معدي ياخد مبلغ كبير والصغير يخبط دماغة ولا نسبة ℅ولاحد اقص وادني زودو الصغيرين اللي مش عارفين يعيشو ويتعالجو احنا فاتحين بيوت مش بيت واحد حرام والله اللي بيحصل دة

  3. هدى عبد الرحمن حسن يقول

    على فكرة أنا أقصد أن بعد ماقالو زيادة المعاشات بحد أدنى 130 ج قالوا الريس وجه بالاهتمام باللى معاشه صغير وأمر الرئيس برفع الحد الأدنى من 130 إلى 150 يبقى الريس زود كام هما بقى العشرين ج دول اللى حيخدو بإيد اللى معاشه صغير زي مايكون بيشحت شحات فى الشارع ولو سمحت أفهم كويس المكتوب

  4. مواطن عادى يقول

    اكيد الزياده دى عشان اسعار البنزين اللى هتزيد تانى ف نفس الشهر..!!
    طب وبالنسبه لناس اللى لسه بيشتغلو مش هيزيدو هما كمان..؟

    انا نفسى الدوله تعمل حاجه لشريحه الكبيره اوى ف العمل الخاص الناس اللى رزقها ورزق عيلها ع كف عفريت

  5. غير معروف يقول

    صاحب التعليق السابق انت انسان لا محترم في اسلوبك ولا بتفهم اصلا. مين قال ان ال معاشه صغير هايزيد 20 جنيه. انت لو بتفهم كنت عرفت ان الحد الادني للزياده يعني اقل زياده هاتكون 150 جنيه. يارب تفهم من تعليقي. ثم ان اسلوبك اسلوب غير محترم اصلا.

  6. غير معروف يقول

    الحمدلله على كل حال

  7. غير معروف يقول

    انتم بتنقطونا بملاليم وتقولوا زيادة معاش حرام عليم والريس يزود اللى معاشه صغير 20 جنيه ايه الاستهتار بينا كبني ادمين ده انتم افتكرتو نفسكم استعبدتونا احنا عايزين معاش قريب من مرتبنا قبل المعاش لا فى تأمين ولافى علاج مجانى وكل حاجة غالية ربنا يجوعكم زى محنا جعانين ويحوجكم زى محنا محتاجين انا لم ارسل مثل هذا التعليق من قبل انتم بتهرجوا

  8. غير معروف يقول

    انتم بتنقطونا بملاليم وتقولوا زيادة معاش حرام عليم والريس يزود اللى معاشه صغير 20 جنيه ايه الاستهتار بينا كبني ادمين ده انتم افتكرتو نفسكم استعبدتونا احنا عايزين معاش قريب من مرتبنا قبل المعاش لا فى تأمين ولافى علاج مجانى وكل حاجة غالية ربنا يجوعكم زى محنا جعانين ويحوجكم زى محنا محتاجين