موعد تقديم الكليات العسكرية 2018 بالشروط والحد الأدنى لقبول طلبة الثانوية وموعد سحب الملف وأماكن التقديم

ننشر لكم من خلال موقعنا المتميز نجوم مصرية موعد تقديم الكليات العسكرية 2018، بالشروط والحد الأدنى لقبول طلبة الثانوية وموعد سحب الملف وأماكن التقديم، والكليات العسكرية هى حلم كل طالب، والتي يسعى من أجلها جميع الطلبة للالتحاق بها لعلو شأنها الكبير في الدولة، وننقل لكم كيفية تقديم والأوراق المطلوبة من خلال متابعة المقال في النقاط الآتية:

الكليات العسكرية 2018

موعد تقديم الكليات العسكرية 2018

  • أكد لنا القائد العام للقوات المسلحة ووزير الدفاع والإنتاج الحربى ألفريق/ محمد ذكى أنه قد وافق على قبول دفعة جديدة من طلبة الثانوية العامة والثانوية الأزهرية للالتحاق بالكليات والمعاهد العسكرية، كما أيضا حملة الثانوية الصناعية من خلال مؤتمر صحفي، بحضور السيد أللواء أركان حرب / جمال أبو إسماعيل مدير الكلية الحربية.

مكتب التنسيق للكليات والمعاهد العسكرية 2018

  • يمكن لجميع الطلبة الراغبى للالتحاق بالكليات العسكرية التوجه إلى مكتب التنسيق وسحب ملفات القبول بالكليات والمعاهد العسكرية بالكلية الحربية، من محافظة القاهرة إبتداء من الثلاثاء 7/3 / 2018.
  • كما أيضا يمكن لجميع الطلابة سحب ملفات القبول من الأماكن الفرعية والتي توجد في محافظة الإسكندرية داخل نادى الفتح الاجتماعي، إبتداء من يوم السبت الموافق 28/7/2018.
  • أيضا يمكن للطلاب الثانوية سحب ملفات القبول من الكليات والمعاهد العسكرية الموجودة في محافظة أسيوط ابتداء من يوم 28/7/2018، التي تكون بقيادة المنطقة الجنوبية العسكرية.
  • وعلى جميع الطلبة الراغبين في الالتحاق سوف يتم الكشف الطبى، داخل مستشفى مصطفي كامل العسكرى للحفاظ على تسهيل وسلامة الطلبة.

قواعد وشروط تقديم الكليات العسكرية 2018

  • شروط قبول الدفعة الجوية: على جميع الطلبة المتقدمين أن يكونوا حاصلين على الشهادة الثانوية العامة، والشهادة الأزهرية والشهادة المعادلة بكل قسميها العلمى والأدبى، وأن يكون المجموع لا يقل عن 60 % وبالنسبة للسن الطالب المتقدم لا يزيد عمرة عن 22 عام حتى 1 /11/2018.
  • وعن الكلية الحربية:  الطلبة الحاصلين على شهادة الثانوية العامة، والأزهرية، والشهادة المعادلة بقسميها العلمى والأدبى أن المجموع لا يقل عن 70% وسن الطالب يكون 21 عام في 1 نوفمبر المقبل.
  • شروط تقدم الكلية الفنية العسكرية: أن يتمكن الطالب من الحصول على شهادة الثانوية العامة والشهادة الأزهرية والشهادة المعادلة، ويشترط أن يكون لديه القسم العلمى، كما أنه يكون شعبة رياضيات فقط ويكون المجموع 70% فأكثر من مادة الفيزياء والرياضيات، ويشترط أن المجموع الكلى لا يقل عن 92% بل فأكثر وعلى الطالب لا يقل سنه عن 21 عام في 1 نوفمبر.
  • كلية الدفاع الجوى: يقدم الطلبة الحاصلين على شهادة الثانوية شعبة الرياضيات، قسم علمى وأيضا شهادة الثانوية الأزهرية والشهادة المعادلة من الشعبة العلمية، علما بأن لا يقل مجموع مادة الفيزياء والرياضيات عن 70% والمجموع الكلى لا يقل عن 85 % ولا يزيد عمر الطالب عن 21 عام في 1نوفمبر.
  • كلية الطب للقوات المسلحة: يقدم الطلبة الحاصلين على الثانوية العامة والثانوية الأزهرية والشهادة المعادلة على أن تكون شعبة علمى علوم، وقد يكون المجموع الكلى للطلبة لا يقل عن 95% فأكثر ولا يزيد عمر الطالب عن 21 في أول نوفمبر.

وعلى من يرغب في التقديم يمكنه سحب الملف من تاريخ البدء في سحب الملفات والتأكد من تسجيل البيانات بشكل صحيح وعدم وجود أى أخطاء والمراجعة عليها بشكل سليم.

تمنياتى لكم بكل التوفيق والقبول


قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

10 تعليقات
  1. Avatar of
    غير معروف يقول

    لا طبعا مش كده متيئس أنت بس أنا ازهري علي فكره وادبي كمان والحمد لله ربنا حققلي حلمي

  2. Avatar of سولي
    سولي يقول

    لا مينفعش حضرتك ادبي ومفيش للبنات. للإفادة 01008079171

  3. Avatar of
    غير معروف يقول

    لو سمحتم ياجماعة ارجوا الافادة اخر موعد لتسليم الملف بالكلية الحربية امتى

  4. Avatar of
    غير معروف يقول

    يا جماعه الرجاء الرد اخرموعد تسليم الكليه الحربيه امتى الرجاء الرد

  5. Avatar of محمد اشرف
    محمد اشرف يقول

    اخر معااد لتسليم ملف حربيه امتيي اتمني الرد سريعاا

  6. Avatar of محمد جمال
    محمد جمال يقول

    بسم الله الرحمن الرحيم
    بعد التحيه …… احب اوجه رساله ل سياده الرائس عبد الفتاح السيسى رائس الجمهوريه وكل قيادات المعاهد والكليات العسكريه وخاصة مكتب التنسيق للكليات العسكريه هي حكايه ورساله وسؤال في نفس الوقت وياريت حد من المسؤلين يفهمني عشان خلاص انا يأست  هو انتم مستعرين من طلاب الازهر للدرجه دي انا واحد كان حلم حياته انه يدخل الكليه الحربيه من صغري وانا طلب من ربنا اني ادخلها او ادخل اي معهد عسكري حتي و خلاص دخلت ثانوي وسنه وري سنه بقيت في 3ثانوي وخلاص الحلم بيتحقق فات الكثير وبقي القليل ودخلت الامتحان ونجحت وروحت سحبت ملف الكليه الحربيه وفجأه الحلم طار من بين ادي طب ليه اقولك ليه عشان الازهر محدش معترف بيه اول صفحه في الملف هي معادله الازهر بياخد المواد الثقافيه والمواد العربيه بس اما المواد الشرعيه لا عشان مش معترف بيها عندهم عاوز يساوي طلاب الازهر اللي عندهم 17ماده بطلاب التربيه والتعليم اللي عندهم 7مواد منهم 5مواد بينضافو للمجموع و 2 لا طب فين العدل كدا انا كدا طار من حياتي كل حاجه حافظة ع اخلاقي وادب عمري معملت مشاكل ولا عمري شربت سجاير عشان ايه عشان ابقي لائق وادخل الحربيه او الشرطه او اي حاجه تبع الجيش عشان احمي وطني …………حاجه واحده بعد دا كلو هي اللي حاسس بيها دلوقتي اني ميشرفنيش اني اكون ازهري ………..شكرا وكالعاده محدش هيعبرني خالص انا وكل اللي زي 😒😑

  7. Avatar of ناديه
    ناديه يقول

    لو سمحتو انا بنت وفي تالته ثانوي واخدت دور تاني في مادتين وانا ثانوي ازهري القسم الأدبي ومجموعي 70% عزيزه أقدم في الحربيه هل ينفع أقدم وهل ألحق التقديم بعد ما امتحان الدور التاني ولا لإخواننا أحر معاد التقديم

  8. Avatar of عزت علي محمد برين
    عزت علي محمد برين يقول

    آخر موعد لتسليم ملف الكلية الحربية امتي مع العلم انه مكتوب علي ملف المرحلة الاولي التسليم يوم 26/7/2018 وحتي الآن لم يتم الانتهاء من الاوراق المطلوبة

  9. Avatar of محمد رضا محمد
    محمد رضا محمد يقول

    السلام عليكم
    اخر يوم لتقديم الملف بالكلية الحربية امتي
    ومختوم علي الملف يوم ٢٠١٨/٧/١٧ تقديم الملف
    مع العلم اني الورق المطلوب داخل الملف لن يتم الانتهاء منه
    اتمني الرد علي الرسالة