“حد يشوف لها عريس ويخلصنا منها” نهاد أبو القمصان تسخر من المذيعة المدافعة عن الرجال

علقت رئيسة المركز المصري لحقوق الإنسان المحامية نهاد أبو القمصان، في مداخلة بطريقة “الفيديو كول” عبر برنامج “تفاعلكم” على قناة العربية، على دفاع المذيعة بقناة MBC مصر ياسمين عز -دون التصريح باسمها- عن الرجل، وذلك من خلال برنامجها “كلام الناس” الذي يذاع على فضائية MBC مصر.

"حد يشوف لها عريس ويخلصنا منها" نهاد أبو القمصان تسخر من المذيعة المدافعة عن الرجال 2 2/10/2022 - 10:40 م

إما أنها تبحث عن عريس أو تحاول تصدر التريند

وقالت أبو القمصان رداً على سؤال سارة دندراوي، مذيعة البرنامج حول ما تصرح به ياسمين عز من خلال برنامجها حول ترك الرجل يخطو على السجادة لانه اشتراها بأمواله، “الحقيقة المذيعة دي حالة لوحدها، هي إما نفسها تتجوز فعمالة تبعت رسائل على الهواء فحد يشوف لها عريس ويخلصنا منها، إما أنها بتعمل حاجة كده بتركب بيها التريندات”

"حد يشوف لها عريس ويخلصنا منها" نهاد أبو القمصان تسخر من المذيعة المدافعة عن الرجال 1 2/10/2022 - 10:40 م

وتابعت رئيسة المركز المصري لحقوق الإنسان بخصوص الدعوات لتعدد الزوجات بقولها “لو النوايا خلصت أنهم عندهم مشكلة في فكرة ان في ستات وبنات مش متجوز، طيب يا عم الخيّر العظيم عندك شباب برضه مش لاقي يتجوز، فحضرتك دعم الشباب والرجال اللي ظروفهم مش سامحة يفتحوا بيوت يتزوجوا”.

وكانت الإعلامية ياسمين عز قد أثارت الجدل بعد وجهت الهجوم للسيدات الذين لا يهتمون بأزواجهم بقولها “ليه معظم الستات بتتغير بعد الجواز؟ اعرف ستات لما اجوازهم ينزلوا الشغل ولا بيعبروهم، وكأن لسان حالها يقول له المركب اللي تودي طبيعي بعد كدة إن الراجل لما يروح الشغل ويلاقي واحدة بتبتسم له يعجب بيها، وترجعوا تسألوا الرجالة عينها زايغة ليه؟”.

عرض التعليقات (1)