إزاى تخلى فلوسك متخلصش منك ؟؟

يعانى الكثير من الناس من عدم إمكانية الحفاظ على راتبهم خلال الشهر مما يجعل الناس تقع تحت طائلة الديون والقروض، وذلك لشراء ضروريات البيت وينتج ذلك لعدة اسباب أهمها شراء أشياء غير مهم فى وقتها وشراء أشياء نتيجة الصدفة واتباع شهوة الشراء التى من خلالها ينتهى الراتب قبل أن يبدأ الشهر لذلك يجب اتباع نظام مع بداية كل شهر واتباع ومعالجة الأخطاء حتى الوصول إلى أفضل طريقة تتماشى مع الواقع فى هذا الزمان وإليكم بعض النقاط.



نقاط مهمة للحفاظ على راتبك الشهرى:

1-حدد المجالات التى بتصرف فيها مصاريفك الثابتة المتغيرة:



كل واحد  عندة مصاريف ثابتة  تختلف من شخص لآخر “روتين” زى مثلا فاتورة التلفون والكهرباء والمياة والمواصلات، فى بداية الشهر لازم تقدر الفلوس دى كام و”تحطها” على جنب وتفهم أن المتبقى من الفلوس دى هى النفقات المتغيرة مثل الطعام والشراب وشراء احتياجات البيت “المصاريف المتغيرة” هى دى المصاربف اللى لازم تعملها حساب وتنظيم.

2- كيف تقسم راتبك ؟؟ 

قسم راتبك الشهرى إلى خمس أقسام.

1- القسم الأول : عبارة عن 30% من راتبك خاص بالاكل والشرب.



2- القسم الثانى : عبارة عن 50% من راتبك خاص بالاقساط والإيجارات.

3- القسم الثالث : عبارة عن 10% ادخار للمستقبل.

4- القسم الرابع : عبارة 5% تطوير الذات.

5- القسم الخامس :عبارة عن 5% طوارئ.

مش عارف فلوسك بتروح فين؟؟

فى ناس كتير مش مشكلتهم أنهم  بيصرفو فلوس كتير لكن مشكلتهم أنهم مش عارفين فلوسهم بتروح فين؟ والحل هنا أنك تسجل كل حاجة
بشتريها يوميا سواء على الموبيل او فى “نوت بوك” صغيرة من خلاها هتقدر تحدد نقط ضعفك فى الشراء لأنك هتفاجئ أنك بتصرف فلوس كتيير على حاجات غير مهمة

3- اعمل فى عقلك تصور لكل مشتريات خلال الشهر.

فكر فى الاشياء اللى محتاج تشتريها خلال الشهر  إعطى لنفسك مدة كافية قبل ما تشترى .لأن أسوء طريقة لاهدار الفلوس هى الاشياء اللى بتشتريها بالصدفة اللى بتكون غالبا بدافع الحماس بعد فترة بتحس بالندم أنك “مكنتش” فى إحتياج لها قوى، غالبا ما تكون فى أحداث طارئة خلال الشهر لازم تكون عامل حسابها وتخلى مبلغ للحاجات الطارئة ولو مر الشهر بدون أحداث طارئة ممكن تتدخر المبلغ دة للشهر اللى بعدة.

4- تصدق ب10% من راتبك للفقراء

وستدهش من البركة التى تصاحبك حيث قال رسول الله صلى الله عليه وسلم “ما نقص مال من صدقة”



قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. قبول قراءة المزيد