السيسي يمزح بعد طلب فتاة تغليظ عقوبة المعتدين: هيخطفوكي

حضر الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، مؤتمر الإعلان عن حجم إزالة التعديات على أراضي الدولة.

وعرض بعض المحافظين، التقارير النهائية لحجم التعديات التي تمت إزالتها، وعدد الأراضى المستردة من أملاك الدولة، بعد توجيهات الرئيس السيسي بإزالة كل التعديات.

واقترحت إحدى الفتيات من محافظة الشرقية بتغليظ العقوبات على المتعدين، ليرد السيسي مازحا “شباب جرئ جدًا، وقوى جدا، هايخطفوكى في الشرقية وأنتى راجعة”.

وقال الرئيس السيسي موجها كلامه للمحافظين “لو سمحتم خلى شباب المحافظة جانبك.. اسمع منهم، واتكلم معاهم، واتحركوا مع بعض، وأنا كنت جاد وفضلت أدور على أى حاجة تقرب الشباب من مصر”.

وأكد الرئيس السيسي، أن مصر بها عدد من البحيرات شهدت إهمالا، منها بحيرة المنزلة، وبسبب الإهمال فقدنا هذه الأماكن كمزارع طبيعية للأسماك بشكل كبير.

وتابع الرئيس السيسي “إحنا هنخلى البحيرة حاجة كويسة ومنطقة رزق كبير، مش بس للصيادين، ولكن البحيرة نفسها هيبقى فيها كورنيش وخلفها مدن مخططة بشكل جيد وناس تعيش فيها وتحصل على رزق كويس”.

وجه الرئيس السيسي، تحذيرا شديد اللهجة لرافضى تقنين أوضاع الأراضى التي استولوا عليها، قائلا “بين البايع والشاري يفتح الله، أنا ذراعى مش ملوى، عاوز تاخود الأرض ادفع تمنها، مش هاتدفع مع السلامة بالذوق والأدب، طيب ولو مانفعش، يبقى بحاجة تانية”.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد