الدكتور خالد رفعت يهاجم مظهر شاهين بعد حديثه عن اسرائيل: هفضحك فهمت يا مظهر

في حوار تليفزيونى أثار العديد من التساؤلات عبر الفيس بوك وتويتر للشيخ مظهر شاهين عن المهاجمين لاسرائيل والشامتين في الحرائق التي حدثت هناك لمدة اربعة ايام كاملة، وذكر ان اسرائيل بينها وبين مصر معاهدة سلام مما يجعلها ليست العدو الأول لمصر، وانما العدو الأول بحسب ذكره هى تركيا المضادة للنظام والشعب المصري بسبب سياسات رئيسها، وقطر التي اذاعت فيلما تسجيليا عن الجيش المصري عبر شبكة قنوات الجزيرة.

و الدكتور خالد رفعت هو أستاذ بجامعة قناة السويس، هو من أوضح في عدة مقالات له اتفاق مصر مع صندوق النقد الدولى وتعويم الجنيه بالمواعيد المحددة والغاء الدعم عن الوقود قبل الاعلان عنها بشهور، لذا قام بتهديد الشيخ مظهر شاهين في مقال له كتبه عبر صفحته الشخصية والرسمية أيضاً عبر الفيس بوك جاء فيه :

قال مظهر شاهين خلال مداخلة في برنامج “90 دقيقة” امس الجمعة بالحرف الواحد “لن اتراجع عن تصريحاتى بأن إسرائيل ليست عدو مصر الأول.. قطر وتركيا هما العدو الأول وليس الشعبان التركي والقطري.. اللي يحرض على جيش بلدي يبفي عدوي الأول واللي يسخر من السيسي يبقا عدوي الأول واللى مش عاجبه يشرب من البحر”.

للاسف تطبيلك للريس يا مظهر اوفر قوى المرة دى.. وبيتعارض مع الدين.. لان ربنا يا مظهر بيقول في الاية 82 في سورة المائدة

“لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ”

استغفر ربنا يا مظهر يا بنى.. ومتخليش تطبيلك للحاكم يتعارض مع اسس الدين.. خلافنا مع اسرائيل خلاف وجود وليس حدود.. خلاف ازلى.. خلاف انهم عاوزين ارضنا وممتلكاتنا ويستعبدونا.. خلافنا مع قطر وتركيا خلاف انظمة وليس خلاف شعوب أو وجود.. خلافات الانظمة تحل بالتصالح أو بزوال الانظمة.. بينما خلافات الوجود لن تحل سوى بوجود واحد من الاتنين ومحو الاخر.. فهمت يا مظهر؟

فاكر الصور دى يا مظهر؟ دى لما قدمت القرضاوى في التحرير.. فاكر لما قلت “الآن مع كلمة شيخنا الجليل شيخى وأستاذى القرضاوى”..فاكر لما كنت واقف ماسك المايك للقرضاوى.. طب فاكر لما وطيت وبوست يد القرضاوى امام الملايين بالتحرير.. طب فاكر لما كنت بتبوس يد صبي القرضاوى صفوت حجازي ! طب تحب افكرك بقصص فيلا ش بن مروان بالدقي؟

عاوز تبقى شيخ لكل سلطان انت حر.. ولكن تهبل باى كلام ضد اساس الدين مش حاسيبك.. وانت عارف كويس انى لو فتحت ملف اللى حصل فوق سطح مسجد عمر مكرم حيجرالك ايه.. انت عارف كويس انى مش بتاع تهويش.. وعارف كويس انا اقدر اعمل ايه.. من الاخر عاوز تطبل طبل.. عاوز ترقص ارقص.. ولكن حذارى حذارى من الاقتراب من اسس الدين عشان حازعلك للابد.. فاهم؟

 

%d9%81%d8%a7%d9%81 ufeuiy


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد