وهب الله: إقرار علاوة اجتماعية الأسبوع المقبل وزيادة مرتبات الموظفين والمعاشات شرط للموافقة على زيادة مرتبات الوزراء

في تصريحات أخيرة ل “بوابة الأهرام” لرئيس لجنة “القوى العاملة” في مجلس النواب المصري السيد “محمد وهب الله” أكد على أن الأسبوع المقبل سيتم طرح عدة ملفات على مجلس النواب حتى تتم مناقشتها وتخص هذه المشروعات جميعها إقرار بزيادات على المرتبات والمعاشات للعاملين بالدولة والغير مخاطبين بالقانون الجديد للخدمة المدنية وكذلك زيادة لمرتبات الوزراء وسيتم اتخاذ القرار النهائي فيها.

الملفات المطروحة للنقاش واتخاذ القرار بشأنها:

  • مشروع قانون بعلاوة لغير المخاطبين بالقانون الجديد للخدمة المدنية
  • مشروع مقدم بعلاوة 10% للعاملين في الدولة وأيضاً أصحاب المعاشات.
  • المشروع المقدم من الحكومة المصرية والخاص بزيادة رواتب ومعاشات السادة الوزراء
  • اقتراح من نائب آخر “مشروع آخر “ بعلاوة 20% للعاملين بالدولة بعد تحرير سعر الصرف وما تبعه من ارتفاع كبير في أسعار السلع.

الأسبوع المقبل موعد إقرار العلاوة

وأضاف “محمد وهب” في تصريحاته أنه تم توجيه الدعوة بالفعل لكل من “وزير التخطيط” و”وزير القوى العاملة” و”وزير المالية” و”وزير التضامن” وذلك للاجتماع في المواعيد المقررة يومي 26 و27 فبراير الجاري وذلك لسرعة اتخاذ قرارات نهائية في المشروعات التي قدمتها الحكومة والتي أخرها التعديل الوزاري الأخير وأضاف أن الأسبوع المقبل هو الموعد النهائي لإقرار العلاوة الاجتماعية.

العلاوة الاجتماعية للعاملين “أولاً” قبل زيادة مرتبات الوزراء

وأكد “محمد وهب” أن المجلس لن يمرر المشروع المقدم بخصوص زيادة رواتب الوزراء إلا إذا تم إقرار المشروع الخاص بالعلاوة الاجتماعية للعاملين وأصحاب المعاشات وأنه لا يجوز زيادة رواتب الوزراء فقط وإهمال باقي العاملين والمواطنين وأن الكل يعاني من ارتفاع الأسعار وليس الوزراء فقط  وعلى الحكومة زيادة مرتبات العاملين أولاً حتى تتم زيادة مرتباتهم.


اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني، وهو غير مطلوب للتعليق لكن يوفر لك وسيلة للتنبيه في حال قيام شخص بالرد على تعليقك.

13 تعليقات
  1. فراج عبد الوهاب فراج يقول

    هو تعويم الجنيه قرار صاءب بس ناقصه نظره من الحكومه لمحودي الدخل لانه حصل انفلات فى الاسعار وكله بيزود السعر دون رقيب

  2. غير معروف يقول

    اصحاب المعاشات اكثر الناس ضررا من باقي الشعب صاحب قانون بحد اقصي 1200 جنيه وهي نسبه الثمانين بالمائه من المرتب انسان ظالم ولا يشعر بمدي المعاناه لاصحاب المعاشات هو اعتبر ان هذه الفئه انتهي بها الزمن ولم يعرف انهم مازال لديهم ابناء في التعليم وابناء يؤدون الخدمه العسكريه وكل هذه مصاريف باهظه لا يتحملها من بالخدمه فمبالك من اصحاب المعاشات فنظره عطف لمن خدم هذا الوطن ممن مازالوا في الخدمه ومن اصحاب القررارات في البلد

  3. محمدمحمد على يقول

    حسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم وكله ضحك على الدقووون

  4. محمد فتحي فتحي مصطفى ٠٠ يقول

    واصحاب المعاشات الغلابة اللي عنده اولاده في تانوية عامة وفي الجامعة المعاش مش بيكفي الدروس والله علي مااقوله شهيد واللي فالجامعة حتي جامعة خاصة هيجيب منين هوه هيكفي علي الدروس ولاعلي المصاريف ولا علي الغلا اللي احنا عايشينه قولي بالله عليك يعمل ايه المعاش وهو عليالمعاش بيدور علي شغل اضافي ومفيش لفيت الكون مفيش وخلص كل اللي كان محوشه اتنا الخدمة يعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بالله عليك يا ريس الحكومة تنظر لنا نظرة رحمة ؟؟؟؟؟والراحمون يرحمهم الله انتم مش حاسين بالغلابة من اصحاب المعاشات ؟؟؟؟ نستغيت بالحكومة المصرية ممتلة في ريس الوزراء والوزا المعنيين بشو البلاد النظرة التاقبة بنا!الاستجابة الفورية ؟ لمطالب اصحاب المعاشات واللي خدموا البلد الشرفا اللي اخلصوا واعطوا وافنوا?? احنا محدش عاوز يسمع لنا ليه احنا اللي بنينا لكم االشباب الذكي النقي فهل جزاء الاحسان الا الاحسان ؟؟؟ ونفوض الامر لله عزوجل لكي تنزل الرحمة علينا والرامون يرحمهم الله ؟؟؟ رفعنا الشكوي الي الله ودعونا فهل من مجيب ؟؟؟؟؟؟؟؟ الاسعار بقيت نار وارحمونا بضبط الاسعار من الجهات الرقابية ؟ ووضع تسعيرة جبرية للتجار ؟؟؟؟ ترحمونا بسماع صوتنا ياحكومة مصر الالكترونية؟ وانزلوا الشارع وشوفوا الاسعار وصلت دروتها ياسيادة ريس الوزراء ؟ نظرة لله لنا فنحن بندعو الله ليل ونهار ان اارحمة تنزل عليكم وتنظروا في زيادة المعاشات ؟ والراحمون يرحمهم الله ارجو ان تكون الرسالة قد وصلت لمعاليكم من عبد فقير لله وغني برضا الله وعفوه وتلبية طلبه وهو مطلب شعبي نيابة عن مليون مواطن او اكتر العدد معلوم لدى الحكومة المصرية ؟؟؟؟ فلوس المعاشات تصل لتريلون جنيه مصري مش كده ولاايه ؟؟؟؟

  5. مصطفي يقول

    حسبنا الله ونعم الوكيل في الحكومه

    1. غير معروف يقول

      نتمني ان يكون صدق…… فعلا الامور تفاقمت وزادت عن حدها وارحموا الموظف وصاحب المعاش

  6. نبيل يقول

    كله كدب في كدب

  7. atef يقول

    والله حرام اللى بيحصل ده يعنى هما الساده الوزراء ناقصين زياده وبعدين احنا خاضعين للمحليات والقانون الجديد لم يشمل غير المحليات يبقى خلاص غلو السلعه على الوزراء ورخصوها على الحكم المحلى المطحون وبلاش الزياده اللى فى الاصل انها ميش هتيجى لانها على الورق وخلاص وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى يجى على الغلبان

  8. اشرف يقول

    هل في علاوه للادرين في المراكز البحثيهبل زراعه

  9. مختار اسماعيل يقول

    والقطاع الخاص المطحون مصيره ايه

  10. عادل السيد يقول

    مش عاوزين زيادة المرتبات بس أسعار الكهرباء والسلع ﻻ ترتفع حسبنا الله ونعم الوكيل في كل ظالم

  11. مني يقول

    لا حول ولا قوة الا بالله عاوزين زيادة للعاملين بالدولة الغير خاضعين للقانون طب الحكم المحلي كله خاضع للقانون يا تري زيادة الاسعار دي متخصهمش في حاجة كل الالتزامات متاحة بالنسبة لهم حرام والله اللي بيحصل حسبي الله ونعم الوكيل ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء الحساب عند ربنا عسير

    1. صابر السيد / تربية وتعليم يقول

      يا جماعة دا والله تهريج هو احنا لحد دلوقت ماخدناش ال١٠℅ من شهر ٧ لحد الان لنا الله