هل تتذكرون هذا الفنان؟ هذه حالته البائسه بعدما توسل لشاب يدفعله اجره الميكروباص

قال سليمان: النهاردة الموقف كان كالآتي أنا خارج من شارع اللبيني بيفصل لقيت راجل عجوز شبه بيتاحيل على سواقين الميكروباصات يركبوه معاهم، وشوية بدأ يشاور للملاكي ومحدش بيقفله شاورلي فوقفت له واستأذني انه يركب معايا لحد العشرين لأن مش معاه فلوس يركب يروح، وسألته من فتح باب الكلام؟ هل ليك أعمال قادمة قالي بحزن انه تقريبا سنوات مشتغلش ولا مشهد وسألته بيعيش ازاي قالي ربنا كريم”.

هل تتذكرون هذا الفنان ؟ هذه حالته البائسه بعدما توسل لشاب يدفعله اجره الميكروباص

أوضح سليمان: عمومًا أنا عارف أن النقابة بتوفر معاشات للمتقاعدين، وأزمة الفن عمومًا أن اللي بيشتغله ميعرفش يشتغل في اي حاجة غيره وعشان كده الفن لما بيدي لحد ضهره الدنيا بتلطش معاه ابقوا وصلوا الموضوع لنقابة الممثلين، أنا شخص مؤمن بالله وعارف أن ربنا كريم وانا مريح بقالي فترة ومش عارف ايه السبب اني مش بشتغل وعلى حسب ما بيبعتولي بشوف.

ورفض التحدث عن اي تفاصيل اخرى بدعوى انشغاله بتفاصيل حياته اليومية، ومن جانبه نفي الدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية عضوية سيد مصطفي مؤكدًا أنه ليس نقابيا وكان يعمل في مصلحة التليفونات وطلب المشاركة في بعض الأعمال، وقال زكي أنه ليس لديه اي مانع كنقابة لمساعدته ولو من بعيد وبالفعل اعطيت تكليفات بالبحث عنه لمساعدته. وبالفعل بمجرد انتشار القصة أعلنت النقابة عن حل المشكلة وتواصل مع سيد مصطفي في منزله، وأكد أن سيكون هناك حل لهذ المشكلة.

https://www.youtube.com/watch?v=DHbShx1GdZ0


قد يعجبك أيضاً

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

3 تعليقات
  1. Avatar of محمود
    محمود يقول

    الوسط الفني المصري مفهمش خير في بعض حتي في العزاء