فلتة لسان.. السيسي يتحدث عن موعد انتهاء مدته الرئاسية

اتصل الرئيس عبد الفتاح السيسي بالاعلامي عمرو أديب، مقدم برنامج “القاهرة اليوم” على فضائية “اليوم”، منذ يومين، وتحدث معه عن الكثير من المشروعات التي يقوم بتنفيذها من أجل الشعب المصري.

وفي معرض حديثه عن تلك الانجازات حدثت فلتة لسان وتحدث عبد الفتاح السيسي عن مدته الرئاسية قائلًا: ” بعد سنة ونصف كل المشروعات ستتحقق ونفرح المصريين وأهلنا.. وأنا بتكلم خلال شهر هانعمل أكثر من ثلاثة الاف وحدة سكنية في العريش، وجنوب سيناء هناك دراسة للبناء في المساكن، وسنخصص ثلاثة الاف وحدة سكنية خلال سنة وسنة ونصف”.

الرئيس السيسي وعمرو أديب

وأضاف السيسي: ” اللي بقوله يامصرين عامل حسابي إني هاعمله وأخلصه وبفضل الله تشوفه قبل ما أمشي وأنهي مدتي، وبتكلم على سنة أو سنة ونصف من دلوقتي وورانا شعب عايزين نديله أمل حقيقي، وفي مزرعة اسمها مزرعة الأمل فيها ثلاثة فدان واتعمل التخطيط بتعها من ثمان سنين واتخططت ولم يتم تسليمها بعد، وجهزنا المباني متكاملة ورفعنا كفاءة الأراضي وتم طرح اراضيها لصالح شباب الاسماعيلية والشرقية والقليوبية”.

وتابع السيسي: ” وانا بتكلم عايز اقول انه فيه مشروع لخط مياه بيعدي من تحت قناة السويس”، وقاطعه عمرو أديب وسأله عن مدة رئاسته التي يتحدث عنها في فلتة لسانه فقال: ” الأمر بتاع حكم مصر ده يخضع لارادة الله، وارادة الشعب المصري مش أي حد تاني، وبنحاول نقول كلام حقيقي وصادق والشعب المصري لن يستطيع أحد فرض ارادة عليه إلا إرادة والشعب المصري لديه عمق حضاري كبير”.

واستطرد: ” لكن انا اتكلم داخل النطاق اللي انتم كشعب كلفتوني بيه فيما يخص التخطيط ولو قدرت اعمل بتاع عشرين سنة جاية وتلاتين سنة جاية في السنتين الجايين اعمل ويارب يقدرنا كلنا ونعمل كل الخير للمصريين بيكم وعملكم”.



عرض التعليقات (2)