“وزير التموين” يعلن رسمياً رفع أسعار “الزيت والسكر” في منظومة التموين بدءاً من يوليو المقبل

بعد يوم واحد من قرار رئيس الجمهورية، “عبدالفتاح السيسي”، برفع حصة الفرد في المقررات التموينية من 21 جنيه إلى 50 جنيه، قال ماجد نادي، المتحدث باسم نقابة “بقالي التموين”، إنه بحسب المعلومات التي وصلت إلى النقابة، فإنه سيتم تطبيق الزيادة، على دعم بطاقات التموين، بدءً من أول شهر

"وزير التموين" يعلن رسمياً رفع أسعار "الزيت والسكر" في منظومة التموين بدءاً من يوليو المقبل 1 22/6/2017 - 4:20 م

رفع دعم الفرد من 21 جنيه لـ50 جنيه

كان رئيس الجمهورية، قد أعلن عن حزمة إجراءات لتقليل الضغط على المواطنين، امتداداً لقرارات الحماية الاجتماعية، خاصةً في ظل ارتفاع الأسعار، وذلك لحماية محدودي الدخل والفئات الأكثير احتياجاً، وكان أبرز هذه الإجراءات، رفع حد الدعم للفرد في بطاقة التموين لـ50 جنيهًا بدلًا من 21 جنيهًا، ليصبح إجمالي الدعم على بطاقة التموين، من مصروفات ميزانية الدولة 17 مليار جنيه في موازنة 2010 -2011.

ومن ناحية أخرى، كشف الدكتور على المصيلحي وزير التموين والتجارة الداخلية، خلال في مؤتمر صحفي بمجلس الوزراء، منذ قليل، عن تسعيرة جديدة للسلع التموينية بدءاً من أول يوليو بالتزامن مع رفع الدعم التمويني للفرد من 21 جنيه لـ50 جنيه، قائلاً: “مش هينفع يكون للسعة سعرين، سعر داخل منظومة التموين وسعر آخر في السوق الحر، والخطوة الأولى للقضاء على انفلات الأسعار هي توحيد سعر السلعة، وكل مواطن سيجد كل سلعة مكتوب عليها سعرها”.

الزيادة الجديدة على السلع بدءاً من يوليو المقبل

  • سعر الزيت سيكون 14 جنيها بدلا من 12 جنيه.
  • سعر السكر سيكون 10 جنيها للكيلو بدلًا من 8 جنيه للكيلو.

هذا كما عبر مواطنون عبر مواقع التواصل الاجتماعي، بعد هذا القرار الأخير من وزارة التموين، بعد أيام من قرار الرئيس برفع الدعم، بجملة “يافرحة ماتمت.


اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني، وهو غير مطلوب للتعليق لكن يوفر لك وسيلة للتنبيه في حال قيام شخص بالرد على تعليقك.

21 تعليقات
  1. غير معروف يقول

    هو المقصود بزيادة الدعم رفع الاسعار ولا الوقوف بجوار الفقير احنا ما بقيناش فاهمين اي حاجة ربنا يتولانا برحمته

  2. اصاص يقول

    الحمدلله نعم الحمد لله على كل شىء لن هذا شاء جميل لكثير من الناس الفقيرة امثالى ههههه

  3. غير معروف يقول

    والله حرام نتعب نفسي ونفهمك عشان مهتفهمش هسكت احسن

  4. غير معروف يقول

    والله الرئيس احتار من الحكومه دى هو يقول يمين علشان الغلابه وهما يقولوا شمال

  5. غير معروف يقول

    مش عایزین زیاده بس الاسعار تبقی ذبح ما هی

  6. غير معروف يقول

    احنا كده مش فاهمين حاجه اللي فهمناه حاجه بتجيلك باليمين بيروح اضعافها بالشمال حسبي الله ونعم الوكيل

  7. ابو على يقول

    اللى اكتر نت اربع افراد فى البطاقه ملهمش دعم اضافى الفردالخامس وما فوقه ليهم 25 جنيه وبس

  8. غير معروف يقول

    على البركه ياريس وان شاء الله احنا وراق

  9. غير معروف يقول

    يافرحه ماتمت خدها الغراب وطار

  10. Alaaelsafty يقول

    لاأمل ان بنصلح حال تلك الامة مازال الفقير فقيرا والغنى غنيا نبث شكوانا الى الله فهو خير نصير

  11. اششرف ا يقول

    هقول بعد كل ماقيل ولاكن علي رأي المثل هي الحدايه
    بتفرق كتاكيت ده شغل حواه

  12. م...ممدوح العنانى يقول

    هههههه غريبه ..بيدى باليمين …وياااخد اكتر بالشمال .
    بطل بقى استعباط. .
    فعلا انتو عارفين …وبتستهبلو….الناس زهقت…

    فين ايامك يااامبارك…أنطق عليه .
    أدى العيش لخباازينه…حتى لو يااكلو نصه …
    وكنا عايشين الكل عايش ..أمن وأمان وعيش حتى لو حاااف

  13. غير معروف يقول

    شئ متوقع طبعا

  14. غير معروف يقول

    احنا راضين بقضاء ربنا غيرنا ملوش بطاقات دعم

  15. غير معروف يقول

    يا فرحة ما تمت تعطوا باليمين و تاخذوا اكثر منة بالشمال ياحكومة بتضحكوا على الناس كوبس قوى

  16. غير معروف يقول

    التوقيت لرفع الأسعار غير مناسب حتى سيبو الناس تفرح بالزيادة المفروض انكم دارسين علم النفس تحس إنهم بيحاربو الناس مش عايزين يخلوهم يفرحو وكمان بيحاربو السيسي كل مييجي يلمها من ناحيه ييجو هما يبحتروها من ناحيه تانيه عاشت ايدك ? سيادة الوزير

  17. غير معروف يقول

    زودك باليمين وخسفك بالشمال
    شغل بيراضي بيه الناس فقط
    ولا حلولا للأزمة.

  18. غير معروف يقول

    البطاقه اكثر من اربعة افراد لم تستفيد من الزياده

  19. غير معروف يقول

    يعني اللي هناخده بليمين هتاخده الحكومة بلشمال

  20. غير معروف يقول

    هو احسن من الاول
    بمعني مثلا انا بطاقتي 10 افراد
    لما يزودوني 300 تقريبا عن ذي قبل
    ويذيد عليه في السكر 20 جنيه وف الزيت 20 ج يبقي 40 ج
    من 300 يبقي انا مستفاد ب 260 ج تقريبا
    لماذا لانحمد الله ونشكر فضله
    الحمد لله