شرين رضا تصف صوت المؤذن”بالجعير”

عبرت الفنانة “شرين رضا”أثناء لقائها ببرنامج”أنا وأنا”المذاع عبر فضائية ON E والذي تقدمه الإعلامية سمر يسري عن رغبتها في توحيد الأذان.

شرين رضا تصف صوت المؤذن"بالجعير" 1 28/12/2017 - 5:33 م

قالت شيرين رضا”اعتقد أن قرار توحيد الأذان لازم يتنفذ بسرعه لان في مقرئين صوتهم بيكفر البني أدمين”.

واضافت أيضاً “ايه الغريب ما كلنا بنقول كده، في أطفال بيصحوا مفزعين هو ده أسلوب الصلي، يلا نزعق عشان نصلي، الراجل اللي بيجعر في الميكروفون ده، هو أنت مش سامع صوتك، ولا أنت قاصد تعمل كده دي أسئلة عندي، وفين قرار توحيد الأذان هو احنا مش عايزين سياحة ليه الأجانب وهم ماشين في الشارع يسمعوا الجعير ده”.

وتابعت شيرين رضا”في الشوارع الصغيرة الميكروفون فيها حتى وانتي قافله الشبابيك بيجننك ازاي في ناس عايشين انت لازم تخرج كل الناس اللي عايشين في الحارات اللي حواليك يا أخي، بتزعق كده ليه وبتجعر كده ليه وبتعلى صوتك ليه، أنتي فاهمة أن ده مالوش دعوة بالدين”.

وأضافت ايضا”أنا كان نفسي أكون مسئولة عن حاجات كتير؛ عشان كنت خليتها تتنفذ، حاجات صغيرة ها تسعدنا كلنا في حياتنا، مانفذهاش ماعرفش مشغولين عننا ب ايه”.

وانتقدتها الفنانة أحلام”من خلال تغريدة نشرتها عبر حسابها الخاص”تويتر”لو سمحتو الأستاذة القائلة بني صوت هاديه؛ عشان أن ما حد يزعجها طال عمرها بدي تعرف ايش نوع الموسيفي شرفي ولا غربي، شر البليه ما يضحك حسبي الله ونعم الوكيل تعرفي زين سووا فيكي عمرو دياب حسبي الله ونعم الوكيل”.


قد يعجبك أيضاً

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.