ردود ساخرة من جمهور” آسر ياسين “… ردا علي نقد أسامة الشاذلي” نجومنا جهلة مبيقروش”


إشتعلت مواقع التواصل الإجتماعي ” تويتر ” بردود ساخرة ردا علي إنتقاد الكاتب أسامة الشاذلي علي فيلم” تراب الماس ” الذي حقق إيرادات عالية تعدت ال 30 مليون جنية في السينمات .

وفيلم ” تراب الماس”  رواية الكاتب أحمد مراد ،وبطوله كل من آسر ياسين ومنة شلبي وماجد الكدواني ،وتدور احداثه حول “طه الزهار ” الذي يعمل في أحدي الصيدليات ،ويعيش مع والده القعيد ،وفي أحدي الأيام يعود طه ليكتشف مقتل والده في ظروف غامضة ،وينفتح أمام  طه عالم من الفساد والظلم لم يكن يعلم بها .

غرد الشاذلي قائلا” آسر ياسين ومنه شلبي مقروش رواية تراب الماس اللى مثلوها فيلم مفيش مشكلة ، بس دة يقولك قد إيه نجومنا جهلة مبيقروش”
فكان ردود أحد معجبين آسر ياسين “أكيد مش معني انهم مقروش الرواية انهم جهلة  دة علشان الرواية  مختلفة  شوية عن الفيلم ودور منة شلبي فيه حاجات متغيره بس الأهم الفيلم طلع أزاى في الآخر ، تحفة فنية. 
كما كان هناك ردا آخر ” عاجبنى قوي انتوا متفقين  في  الردود (سواء اللي بيهاجم أو اللي بيدافع ) انهم ماقروش !! علي أساس انكوا قاعدين معاهم في البيت وعارفين مين قرا وماقراش .. ما شاء الله عليكوا والله”
وكان رد أسامة الشاذلي علي هذه الردود إن الفنانة  منة  شلبي  صرحت بأنها لم تقرأ رواية تراب الماس قبل التصوير،   وتعرفت علي دور سارة من خلال السيناريو ،و المخرج مروان حامد أكد لها إن طريقة تناول الشخصية في السيناريو مختلفة عن الرواية ونصحها بأن لا تقرئها إذا كانت ستختار بين الشخصية  في الرواية والفيلم .

وأخيرا كان رد ” آسر ياسين “: ” لذيذة أوي الناس اللى بتحكم عمال علي بطال  ،وسخر من الإنتقاد قائلا ” تشرب شاي؟

ردود ساخرة من جمهور" آسر ياسين "... ردا علي نقد أسامة الشاذلي" نجومنا جهلة مبيقروش" 1 20/10/2018 - 5:26 م


قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.