تامر أمين: الرئيس دايما بيرفع سقف الطموح للمصريين

علق الإعلامي تامر أمين، على حديث الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس جمهورية مصر العربية، بشأن إستضافة مصر لكأس العالم اليوم، إستمرار توجوده في مصر إلي مساء غد الجمعة، ذلك عبر برنامجه”الحياة اليوم” الذي يذاع على فضائية الحياة.

تامر أمين: الرئيس دايما بيرفع سقف الطموح للمصريين 1 16/3/2018 - 5:17 ص

قال الإعلامي تامر أمين” حلوة منك يا رييس لو إجتمع المصريين وحبوا بعضهم كأس العالم هايجي، صح كلامك يا رييس بس حلم واسع شوية يا رييس، اللي عجبني في الرئيس أنه طول الوقت بيرفع سقف الطموح”.

وأضاف أيضاً” على فكرة ده طموح كبير وحاجة جميلة جداً، رغم أن إحنا كلنا مقريين أن مستوياتنا الكروية متخليناش نكسب في كأس العالم، أو حتى قدرتنا الكروية متوصلناش لمباراة النهائية”.

وأوضح أيضاً” أقصي أحلامنا إحنا المصريين في كأس العالم، إننا نعدي الدور الأول، دور المجموعات ولو ده حصل إحنا هانعمل أفراح وهانبات في الشارع 3 أيام، لو ده حصل”.

وأشار أيضاً” مهم أوي في القائد أو الرئيس أنه دايما يرفع سقف أحلامك، حتى لو أنت شايفها مستحيلة أو بعيدة؛ عشان كده أنا قولت ده حلم واسع أوي يارييس”.

وتابع أيضاً” الفكرة في كده أنه حلم كبير، بس إحنا برضوا عمرنا ما كونا نتوقع اللي حصل في 30 يونيو، أن الدنيا هاتغير كده وفي ناس بتقول أن جماعة الإخوان، من ساعة ما مسكت وإيجي محمد مرسي ك رئيس، هما أنفسهم قالوا إحنا هانقعد في مصر 300 سنة”.

وأكد أيضاً” إحنا قولنا خلاص وتسليمنا تسليم أهالي، عمر الإخوان ما هيسيبوا مصر، بس المصريين حلموا وأمنوا بحلمهم وأمنوا ببلدهم”.