باسم يوسف تعليقا على كلمة السيسي ” تعالو نتحاسب “

بعد سخريت الاعلامى باسم يوسف من كلمة الرئيس عبد الفتاح السيسي التي ألقاها امس يوم الأربعاء، تحت عنوان “رؤية جمهورية جمهورية مصر العربية العربية 2030”.
الكلمة التي اثارت الشعب على مواقع التواصل الاجتماعى قال فيها الرئيس عبد الفتاح السيسي أن لو كل مواطن بيتكلم في التليفون صبح على مصر بجنيه هيبقى كده ٤ مليار جنيه خلال سنه.
و جاءت سخريت باسم يوسف على هذا النحو عبر مواقع التواصل الاجتماعى قائلا ” ملخص كلمة الرئيس من النهاردة مافيش برنامج، انا البرنامج.. (يوميا بنجاح ساحق على خشبة مسرح الجلاء)”، وأضاف يوسف في تدوينه آخرى :”بنشكر الرئيس انه عِوَض جمهورية جمهورية مصر “.
و لم يكتفي بهذه السخريه فقط بل استمر معلقا على ما يحدث وعلى كلمة الرئيس عبد الفتاح السيسي من خلال صفحته على موقع التواصل الاجتماعى الفيس بوك، قائلا ” مافيش حد أبدا ممكن يستخسر انه يقوم يصبح على بلده بجنيه وعشره وميه كمان ”
مضيفا إلى قوله ” بس قبل ماتطلبو مننا ده تعالو نتحاسب ” بعد ذلك قام بذكر أكثر من موضوع منها ” تعالو نتحاسب على النصيحه بتاعة ال ٦٤ مليار جنيه بتاعة قناة السويس ”
ثم تابع قائلا ” نتحاسب على صرف مبالغ مرعبه على بناء السجون هى الأكبر في قارة أفريقيا “، ” نتحاسب على فلوس مبارك اللى أوروبا باست أيدينا علشان ترجعها ”
” نتحاسب على الملاين اللى اتصرفت على أكبر نكته في العصر الحديث (جهاز الكفته) “، ” نتحاسب على الضرائب اللى بالمليارات اللى مش بتدفعها أكثر من جه سياديه “.
ثم ختم كلامه قائلا ” فتعإلى نتحاسب على اللى فات ده الأول قبل ما تشخط فينا “.

السيسي وباسم يوسف
صفحة باسم يوسف
صفحة باسم يوسف