الرئيس السيسي يقترح إلغاء العلاوة الدورية للموظفين هذا العام ويعرض الأسباب

صرح الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم الإثنين 5 نوفمبر 2018 في منتدي شباب العام المنعقد في مدينة شرم الشيخ في اليوم الثالث في نسخته الثانية والذي يشارك فيه أكثر من 5 آلاف شاب وفتاة يمثلون 160 دولة حول العالم، بأن مصر تحتاج إلى توفير 250 ألف فصل دراسي لحل مشكلة الكثافة السكانية وأن هذه الفصول الدراسية تحتاج إلى ما يقرب من 130 مليار جنيه وذلك لأن الكثافة الطلابية تزيد بمعدل 700 ألف طالب وطالبة في كل عام.

وأشار الرئيس السيسي في حديثه قائلاً: “التحدي ده تحدي كبير لكن الأكبر منه في تقديري إزاي هتم عملية التشغيل”، وأشار إلى كيفية توفير المعلمين وكيفية الحفاظ على الفصول الدراسية وكفاءتها، وقال “أنا بقولكم إنتوا يا مصريين قولولى أعمل إيه، دة في قطاع واحد؟”.

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي قائلاً: ” التحدي لازم نكمله للنهاية والقضية لازم نحلها بجد، ونشوف حل ونعمل الفصول، ونوفر الـ 130 مليار جنيه”، وتابع الرئيس السيسي حواره قائلاً: ” أقولكم كلام صعب خصموا للوزارات كلها، وأقول الأصعب مش هنطلع علاوة سنوية للموظفين السنة دي”. وأضاف الرئيس قائلاً:” خلوا بالكم من بلادكم البلاد مش بتتبنى كده، البلاد بتتبنى بالمعاناة وبالآسية”.

واختتم الرئيس حواره في هذه النقطة قائلاً “عاوزين تدوا بلدكم وتبقوا دولة ذات قيمة ولا هندور على البطاطس”، وكان حوار الرئيس السيسي اليوم قد تطرق للعديد من الموضوعات منها موضوع حيث ذكر الرئيس السيسي قائلا ” التوك توك عمل مشكلة كبيرة في بلدنا والناس اللي بتتحرك 100 متر بتركب توك توك والناس مبقتش تمشي”، وتطرق الرئيس أيضاً لموضوع اللياقة البدنية لطلاب الجامعات ونصحهم بالاهتمام بصحتهم قائلاً ” عاوز ولادي بنظر لهم بالبنان”.


قد يهمك:

عن الكاتب:
اترك رد

17 تعليقات
  1. غير معروف يقول

    انا مقدمه ورق من زمان ولسه حتي مقلشي جاري البحث وكمان انا معاقه اعمل وعندي طفلين ومعايه دبلوم ومش لقيه وظايفه وعندي22سنه

  2. رضا الليثى مرسى يقول

    قالوا الفرعون ايش فرعنك جوعوا تصحوا

  3. غير معروف يقول

    الله يسامحك

  4. اسلام حسيب يقول

    في البداية انا اسست ثلاث مدارس تكلفة اجمالية للمدرسة الواحدة 50 فصل دراسي شاملة اجور المعلمين والاداريين لمدة ثلاثة اشهر فقط بتوصل 60 مليون جنية طبعا لو شيلنا وسائل المواصلات وبعض المميزات الاخري للمدارس الخاصة وعملنا مدرسة حكومية متواضعة بيوصل التكلفة ل 30 مليون جنية تقريبا للمدرسة تقريبا مدرسة متواضعة علي ارض من اراضي الدولة.
    250 الف فصل دراسي يعني 5000 مدرسة يعني 150 مليار جنية ده حديد واسمنت وطوب وتجهيزات واثاث مدرسي بس لسه تكلفة العمالة كل مدرسة تقريبا بتحتاج في كل مادة مدرس لكل فئة عمرية والمدرس الواحد بيغطي 8 فصول بحد اقصي يعني حتي ما يلحقش ياخد نفسه غير في وقت راحة الطلاب.
    يعني كل مدرسة من 5000 مدرسة محتاجة فريق عمل علي الاقل مكون من 50 مدرس وموظف وعامل علي الاقل يعني 250 الف موظف وعامل ومدرس لو افترضنا ان تكلفة الاجور علي الاقل فقط 1000 جنية يبقي 250 مليون جنية شهريا يعني 3 مليار جنية سنوي.
    يعني التكلفة الي الرئيس اتكلم عليها متواضعة جدا وغير شاملة كمان الاجور.
    كل واحد فينا بيتكلم من منظوره هو وبس للاسف لكن لما تشوف دولة بحجم مصر فيها 100 مليون بني ادم لو عايز تعلم مليون طالب محتاج لكل طالب سنويا علي الاقل علشان يتعلم كويس 100 الف جنية يعني محتاج 100 مليار جنية سنويا لتعليم مليون طالب تعليم مظبوط ويخرج طفل فعلا فاهم ويكون الي بيعلمه مدرس مستريح علي الاقل مرتبة شهريا 5000 جنية علشان يقدر يعلم ويواجه متطلبات الحياة والطفل كمان يقدر يعيش سنه كويس وما يبقاش في دروس خصوصية وطبعا المبلغ ده من غير ما تبني ابنية تعليمية جديدة يعني ده مصروف بس.

    1. غير معروف يقول

      طب ما تشغلنى فى واحده من ال 3 مدارس بتوعك ب 5000 ج اللى حضرتك بتتكلم عنهم

  5. غير معروف يقول

    ياعم الله يسترها معك ديه ماشيه بالعافيه خليك انت فى العلمين وسيناء ومالكش دعوه المواظفين ده مش بيقدار يرافع اسعار ولاحاجه ده مش فى محل والله الشعب هيضرب منك ولا حكومه والجيش هيقدار يتصرف انت كده زاى الفل بلاش تشد اكتر من كده

  6. غير مختار يقول

    دي بداية رمينأ فى حفرة الطين المميتة ..احنا الشعب المصرى الغير مختار من قايءدى البلدوزارات.

  7. غير معروف يقول

    مش هقول منكم لله

  8. مسعد الليثي طلبه يقول

    وماذا تنتظرون من عميل زي ده يسرق هو وشله البلطجيه الذين معه يصرف مليارات الدولارات من جيوبنا عشان يعمل مؤتمرات فاشله عشان يمسك الكريستال يتكلم بيهاوكالعاده كلام سخيف يقوم فيه بالسخريه من هذا الشعب ولكن اقولها بكل صراحه هذا الشعب الفرعوني يستحق أن يفعل به ذلك لأنهم رضوا بهذا الطاغوت الاشر يفعل بهم ما يفعل

  9. غير معروف يقول

    وبتوع المعاشات الغلابه موقفهم ايه من الكلام ده …العلاوه الدوربه بتغطي الزبادات في الاسعار وااكهربا والبنزين …واين نتائج حقل ظهر لم نري اي شيء حتي الآن. ..ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء

  10. غير معروف يقول

    ايه يا ريس. بقالنا كام سنة مرتباتنا واقفه دون علاوات تتماشي مع الرياضه في الاسعار. يعني انت تصرف علي المؤتمرات اللي باعملها من ان لاخر بتصرف مليارات علشان هي علي هواك وليس لها اي فائدة علي مصر سوي ظهورك انت واخيرا تقول مافيش علاوه. يا اخي حرام عليك كل شيء ليرتفع سعرة وانت عاوز ايه مننا اكتر من كده

    1. أيمن مختار عبد العليم يقول

      إنجازات السيسي

  11. غير معروف يقول

    طيب والعلاوات السابقه اللي اتصرفت دي توفر كام لو اتسحبت مابناقص مرتبات ويتصرف تموين شهري ونفضها سيره واهو نوفر البطاطس والكلام فيها واللي الحكومه تشوفه الشعب راضي وناكلها في الجنه إن شاء الله إنا لله وإنا إليه راجعون…………………..

  12. طهقان من السيسي يقول

    متخلف 130 مليار لتوفير 250 الف صف لييه يا متعلمين يا بتوع المحاسبة حد يقولي الصف يكلف كام في زمن الحرامية

  13. غير معروف يقول

    عليه ومنه العوض حتي العلاقه بالصين ليها

  14. غير معروف يقول

    يعنى ملايين لمؤتمر الشباب وبعدين الغلابه مافيش !!!