الرئيس السيسي يقترح إلغاء العلاوة الدورية للموظفين هذا العام ويعرض الأسباب

صرح الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم الاثنين 5 نوفمبر 2018 في منتدي شباب العام المنعقد في مدينة شرم الشيخ في اليوم الثالث في نسخته الثانية والذي يشارك فيه أكثر من 5 آلاف شاب وفتاة يمثلون 160 دولة حول العالم، بأن مصر تحتاج إلى توفير 250 ألف فصل دراسي لحل مشكلة الكثافة السكانية وأن هذه الفصول الدراسية تحتاج إلى ما يقرب من 130 مليار جنيه وذلك لأن الكثافة الطلابية تزيد بمعدل 700 ألف طالب وطالبة في كل عام.

الرئيس السيسي يقترح إلغاء العلاوة الدورية للموظفين هذا العام ويعرض الأسباب 1 5/11/2018 - 6:23 م

وأشار الرئيس السيسي في حديثه قائلاً: “التحدي ده تحدي كبير لكن الأكبر منه في تقديري إزاي هتم عملية التشغيل”، وأشار إلى كيفية توفير المعلمين وكيفية الحفاظ على الفصول الدراسية وكفاءتها، وقال “أنا بقولكم إنتوا يا مصريين قولولى أعمل إيه، دة في قطاع واحد؟”.

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي قائلاً: ” التحدي لازم نكمله للنهاية والقضية لازم نحلها بجد، ونشوف حل ونعمل الفصول، ونوفر الـ 130 مليار جنيه”، وتابع الرئيس السيسي حواره قائلاً: ” أقولكم كلام صعب خصموا للوزارات كلها، وأقول الأصعب مش هنطلع علاوة سنوية للموظفين السنة دي”. وأضاف الرئيس قائلاً:” خلوا بالكم من بلادكم البلاد مش بتتبنى كده، البلاد بتتبنى بالمعاناة وبالآسية”.

واختتم الرئيس حواره في هذه النقطة قائلاً “عاوزين تدوا بلدكم وتبقوا دولة ذات قيمة ولا هندور على البطاطس”، وكان حوار الرئيس السيسي اليوم قد تطرق للعديد من الموضوعات منها موضوع حيث ذكر الرئيس السيسي قائلا ” التوك توك عمل مشكلة كبيرة في بلدنا والناس اللي بتتحرك 100 متر بتركب توك توك والناس مبقتش تمشي”، وتطرق الرئيس أيضاً لموضوع اللياقة البدنية لطلاب الجامعات ونصحهم بالاهتمام بصحتهم قائلاً ” عاوز ولادي بنظر لهم بالبنان”.


قد يعجبك أيضاً

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

17 تعليقات
  1. Avatar of
    غير معروف يقول

    انا مقدمه ورق من زمان ولسه حتي مقلشي جاري البحث وكمان انا معاقه اعمل وعندي طفلين ومعايه دبلوم ومش لقيه وظايفه وعندي22سنه

  2. Avatar of رضا الليثى مرسى
    رضا الليثى مرسى يقول

    قالوا الفرعون ايش فرعنك جوعوا تصحوا

  3. Avatar of
    غير معروف يقول

    الله يسامحك

  4. Avatar of
    غير معروف يقول

    طب ما تشغلنى فى واحده من ال 3 مدارس بتوعك ب 5000 ج اللى حضرتك بتتكلم عنهم

  5. Avatar of اسلام حسيب
    اسلام حسيب يقول

    في البداية انا اسست ثلاث مدارس تكلفة اجمالية للمدرسة الواحدة 50 فصل دراسي شاملة اجور المعلمين والاداريين لمدة ثلاثة اشهر فقط بتوصل 60 مليون جنية طبعا لو شيلنا وسائل المواصلات وبعض المميزات الاخري للمدارس الخاصة وعملنا مدرسة حكومية متواضعة بيوصل التكلفة ل 30 مليون جنية تقريبا للمدرسة تقريبا مدرسة متواضعة علي ارض من اراضي الدولة.
    250 الف فصل دراسي يعني 5000 مدرسة يعني 150 مليار جنية ده حديد واسمنت وطوب وتجهيزات واثاث مدرسي بس لسه تكلفة العمالة كل مدرسة تقريبا بتحتاج في كل مادة مدرس لكل فئة عمرية والمدرس الواحد بيغطي 8 فصول بحد اقصي يعني حتي ما يلحقش ياخد نفسه غير في وقت راحة الطلاب.
    يعني كل مدرسة من 5000 مدرسة محتاجة فريق عمل علي الاقل مكون من 50 مدرس وموظف وعامل علي الاقل يعني 250 الف موظف وعامل ومدرس لو افترضنا ان تكلفة الاجور علي الاقل فقط 1000 جنية يبقي 250 مليون جنية شهريا يعني 3 مليار جنية سنوي.
    يعني التكلفة الي الرئيس اتكلم عليها متواضعة جدا وغير شاملة كمان الاجور.
    كل واحد فينا بيتكلم من منظوره هو وبس للاسف لكن لما تشوف دولة بحجم مصر فيها 100 مليون بني ادم لو عايز تعلم مليون طالب محتاج لكل طالب سنويا علي الاقل علشان يتعلم كويس 100 الف جنية يعني محتاج 100 مليار جنية سنويا لتعليم مليون طالب تعليم مظبوط ويخرج طفل فعلا فاهم ويكون الي بيعلمه مدرس مستريح علي الاقل مرتبة شهريا 5000 جنية علشان يقدر يعلم ويواجه متطلبات الحياة والطفل كمان يقدر يعيش سنه كويس وما يبقاش في دروس خصوصية وطبعا المبلغ ده من غير ما تبني ابنية تعليمية جديدة يعني ده مصروف بس.

  6. Avatar of
    غير معروف يقول

    ياعم الله يسترها معك ديه ماشيه بالعافيه خليك انت فى العلمين وسيناء ومالكش دعوه المواظفين ده مش بيقدار يرافع اسعار ولاحاجه ده مش فى محل والله الشعب هيضرب منك ولا حكومه والجيش هيقدار يتصرف انت كده زاى الفل بلاش تشد اكتر من كده

  7. Avatar of غير مختار
    غير مختار يقول

    دي بداية رمينأ فى حفرة الطين المميتة ..احنا الشعب المصرى الغير مختار من قايءدى البلدوزارات.

  8. Avatar of أيمن مختار عبد العليم
    أيمن مختار عبد العليم يقول

    إنجازات السيسي

  9. Avatar of
    غير معروف يقول

    مش هقول منكم لله

  10. Avatar of مسعد الليثي طلبه
    مسعد الليثي طلبه يقول

    وماذا تنتظرون من عميل زي ده يسرق هو وشله البلطجيه الذين معه يصرف مليارات الدولارات من جيوبنا عشان يعمل مؤتمرات فاشله عشان يمسك الكريستال يتكلم بيهاوكالعاده كلام سخيف يقوم فيه بالسخريه من هذا الشعب ولكن اقولها بكل صراحه هذا الشعب الفرعوني يستحق أن يفعل به ذلك لأنهم رضوا بهذا الطاغوت الاشر يفعل بهم ما يفعل

  11. Avatar of
    غير معروف يقول

    وبتوع المعاشات الغلابه موقفهم ايه من الكلام ده …العلاوه الدوربه بتغطي الزبادات في الاسعار وااكهربا والبنزين …واين نتائج حقل ظهر لم نري اي شيء حتي الآن. ..ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء

  12. Avatar of
    غير معروف يقول

    ايه يا ريس. بقالنا كام سنة مرتباتنا واقفه دون علاوات تتماشي مع الرياضه في الاسعار. يعني انت تصرف علي المؤتمرات اللي باعملها من ان لاخر بتصرف مليارات علشان هي علي هواك وليس لها اي فائدة علي مصر سوي ظهورك انت واخيرا تقول مافيش علاوه. يا اخي حرام عليك كل شيء ليرتفع سعرة وانت عاوز ايه مننا اكتر من كده

  13. Avatar of
    غير معروف يقول

    طيب والعلاوات السابقه اللي اتصرفت دي توفر كام لو اتسحبت مابناقص مرتبات ويتصرف تموين شهري ونفضها سيره واهو نوفر البطاطس والكلام فيها واللي الحكومه تشوفه الشعب راضي وناكلها في الجنه إن شاء الله إنا لله وإنا إليه راجعون…………………..

  14. Avatar of طهقان من السيسي
    طهقان من السيسي يقول

    متخلف 130 مليار لتوفير 250 الف صف لييه يا متعلمين يا بتوع المحاسبة حد يقولي الصف يكلف كام في زمن الحرامية

  15. Avatar of
    غير معروف يقول

    عليه ومنه العوض حتي العلاقه بالصين ليها

  16. Avatar of
    غير معروف يقول

    يعنى ملايين لمؤتمر الشباب وبعدين الغلابه مافيش !!!