ملخص أحداث الحلقة 8 من مسلسل ع الحلوة والمرة

مسلسل ع الحلوة والمرة هو مسلسل لبناني بطولة دانا مارديني ونيقولا معوض، وتدور قصة هذا المسلسل حول قصة فرح التي تركها زوجها ريان يوم زفافها، وتتعدل الحياة مع فرح بعد خمس سنوات عندما تشتغل منظمة لحفلات الزواج، وتصادفها تنظيم حفل زواج ريان الذي هرب يوم زفافها مع بنت مديرة الشركة التي تعمل بها فرح.

ملخص أحداث الحلقة 8 من مسلسل ع الحلوة والمرة 1 3/9/2021 - 7:29 م

أحداث الحلقة 8 من مسلسل ع الحلوة والمرة

  • وبتبداء أحدث الحلقة 8 من مسلسل ع الحلوة والمرة بإن فرح بيجى  في دماغها أن أدم هو اللي موجود تحت وبتكب علية الدقيق، ولكن اللي بيبقا موجود هو ريان وبيضايق جداً وف نفس الوقت دا عم صلاح بيسمع الكلام دا وبيقول فى أي بالظبط ومستغرب جداً، بتقوله فرح تلاقي الأطفال بيلعبو في الشارع تحت.
  • فرح بتنزل لريان وبتقول لأيه اختها خليكي مع بابا، بتقوله انت عايز أي بالظبط وأي جابك لحد هنا، بيقولها ريان اركبي العربية علشان عايز اتكلم معاكي بتقوله مش هركب ومش عايزه اتكلم معاك، بيشيلها بالعافية ويحطها في العربية وبيتحرك.
  • عم صلاح بيسأل آيه هي فرح فين قالتله مع صاحبها آدم وهي زمانها جايه، بيقولها أنا أول مره اعرف في واحد صاحب بنتي اسمه آدم، بعدها الباب بيخبط وبيفتحو بيلاقو واحد بيقولو أنت مين بيقولهم انا آدم.
  • بعدها بيتغير المشهد على فرح وريان بالعربية وبتقوله يلا اتفضل قولى أنت لي هربت يوم فرحي، بيقولها انا جايبك مش علشان نتكلم على فرحنا انا جايبك هنا علشان نتكلم في موضوع فرحي أنا ولانا مش عايزك تعمليه.
  • بتخليه يوقف العربية وبتنزل وهي بتنزل بتتخبط فى العربية وبتتجرح في رجلها، وبيساعدها وبيحطلها شاش وقطن، وبيقولها مش عايزك تعملي فرحي بتقوله خلاص أنا هتصرف.
  • بيتغير المشهد على لانا وهي في البيت مع الأسرة وبتقول ناقصنا بابا وأخوها بيضايق جداً لأنه بيكره ابوه وبترد عليه لانا وتقوله انت تسكت خالص.
  • بيتحول المشهد على أبو فرح وهو قاعد مع آدم وبيسأل آيه بنته بيقولها لما آدم قدامي اهو يبقا فرح بنتي مع مين، بتدخل فرح البيت وابوها بيسألها يقولها عملتي أي مع آدم بتقوله بصراحه أنا مش متقبلاه وفضلت تشتم فيه وفى نفس الوقت آدم موجود وبيسمع الكلام بدون أن فرح تعرف.
  • وفى أخر أحداث الحلقة بتدخل فرح لمدام أسما وبتقولها في حاجه حصلت في المكان اللى هنعمل فيه الفرح بتقولها لا المكان صغير ومش لطيف، بترد عليها أسما وبتقولها لا محصلش كان ريان عندي وقالى انه مش عايز يعمل الفرح قوليلى بقا أي السبب، بتضايق جداً فرح بسبب الكلام دا وبتروح لريان وبتتخانق معاه بسبب الكلام اللي قاله لمدام أسما، وفرح بيغمي عليها وريان بيحاول يفقوها وفى نفس الوقت لانا بتخبط على اوضة ريان وفى الوقت دا ريان مش بيكون عارف يعمل أي وبتخلص الحلقة على هذا المشهد.